Bæredygtighed på flyrejsen

Ifølge FN’s klimapanel står luftfart for to procent af verdens kuldioxidudslip. Mange tror, at fly er transportsektorens største kilde til kuldioxidudslip, men der kommer også meget udslip fra biler og lastbiler.

Siden 2007 har vi hvert år klimakompenseret for alle vores tjenesterejser med fly. Vi samarbejder med den verdensomspændende hollandske organisation GreenSeat, som er en del af Climate Neutral Group. 

Læs mere om klimakompensation
 

Grønne indflyvninger

Novairs grønne og kurvede indflyvninger, som har til formål at spare brændstof ved at forkorte flystrækningen under indflyvning, indgik i det såkaldte MINT-projekt. Projektet var et resultat af en aftale mellem EU og FAA (de amerikanske luftfartsmyndigheder) og blev gennemført af SESAR Joint Undertaking i Europa, som omfatter både flyselskaber, flytrafikmyndigheder og andre aktører inden for luftfart. Projektet havde til formål at forbedre såkaldte grønne indflyvninger og dermed mindske støj og CO2 udslip.

Først i Europa

I sommeren 2009 blev vi med Novair de første i Europa, som gennemførte en grøn kurvet indflyvning med en Airbus 321. Ved en grøn indflyvning flyver man med motorerne i tomgang og undgår dermed acceleration og støj i lav højde. Flykontrollen planlægger ligeledes disse indflyvninger, så flyene undgår køer i luften. På den måde kan op mod 100 kilo brændstof spares per indflyvning, hvilket reducerer CO2 udslippet med ca. 300 kilo.

En kurvet indflyvning betyder at piloten foretager nogle bløde kurvede sving under indflyvningen i stedet for at flyve en længere strækning, for at kunne flyve direkte ind på landingsbanen. Den kurvede indflyvning bygger på GPS-navigation med høj præcision. For at opnå den bedst mulige indflyvningsvej, indregnes vindforhold og andre parametre, før indflyvningen påbegyndes. Det betyder, at computerne ombord på flyet dermed kan udregne den mest optimale vej ind til lufthavnen.