
COVID-19 forsikring
Med Apollo skal du føle dig tryg på rejsen, og sammen med vores MAXI forsikring fra Gouda og vores afbestillingsforsikring, opnår du optimal tryghed på ferien, men også før ferien, hvis du eller en af dine nærmeste skulle blive berørt af Covid-19.
Med Goudas rejseforsikring, ´Tryghed på rejsen – Maxi´ og vores afbestillingsforsikring kan du være helt tryg på rejsen. Rejseforsikringen ’Tryghed på rejsen – Maxi´ dækker dig uden særlige undtagelser for pandemier/epidemier og undtagelser for Covid-19 generelt. Maxi rejseforsikring dækker til Udenrigsministeriets gule eller grønne områder, og med Apollo sender vi ikke gæster afsted til røde områder. Ændrer dit område sig til rødt, får du automatisk ret til at ændre rejsen eller få pengene retur, ifølge reglerne i Pakkerejseloven - Apollo anvender sig ikke af voucher løsninger og beholder ikke sine kunders penge.
Få tryghed på rejsen - Vælg MAXI forsikring og afbestillingsforsikring her
Hvordan er jeg dækket med afbestillingsforsikringen, hvis jeg får Covid-19 før min ferie?
- Rammes du, en medrejsende, eller en af dine nærmeste pårørende her i DK af COVID-19 inden din afrejse fra DK, kan du få refunderet det du har betalt for rejsen.
Hvordan er jeg dækket med MAXI rejseforsikringen, hvis jeg får Covid-19 på min ferie?
- Ubegrænset dækning af udgifter til læge- og hospitalsudgifter.
- Ubegrænset dækning af hjemtransport til Danmark, inkl. ubegrænset dækning af op til to medrejsende, som kan være med dig på rejsen hjem.
- Feriekompensation op til kr. 50.000,- til erstatning af tabte feriedage.
- Testes du positiv ved ankomsten til dit rejsemål, uden at have haft symptomer hjemmefra, er du ligeledes dækket.
Hvad sker der med de resterende familiemedlemmer, hvis en i familien bliver syg på ferien?
- Hvis et eller flere af familiens medlemmer bliver alvorligt syg og bliver indlagt på hospitalet, ydes der kompensation for mistede feriedage for hele familien med Maxi forsikringen. (Dvs. forældre samt egne børn, som er hjemmeboende eller under 24 år) eller 2 rejseledsagere.
Hvad sker der, hvis jeg bliver sat i karantæne fordi, jeg er smittet med Covid-19 og ikke kan rejse hjem som planlagt?
- Maxi forsikringen dækker rimelige og nødvendige ekstraudgifter til indhentning af den fastlagte rejserute. Det vil sige, forsikringen vil dække nødvendige ekstraudgifter til ny hjemrejse samt evt. ophold.
Hvad sker der, hvis jeg bliver sat i karantæne, fordi der er Covid-19 på hotellet og hotellet derfor lukkes ned?
- Maxi forsikringen dækker dog ikke, hvis der er tale om et indgreb foretaget af en offentlig myndighed.
Hvad sker der hvis en pårørende hjemme i Danmark bliver syg med COVID-19?
- Maxi forsikringen dækker mens du er på rejse, hvor du har ubegrænset dækning af udgifter til din hjemrejse, så du kan vende hjem til din familie hurtigst muligt.
Hvad er godt at tænke på når jeg skal vælge forsikring?
- Det er naturligvis altid vigtigt at sikre, at den rejseforsikring man har imødekommer ens behov og forventning til dækning, men særligt i forbindelse med COVID-19 er der stor forskel på, hvordan de enkelte selskaber har valgt at dække. Vi opfordrer dig derfor til at tage fat i dit selskab, så du undgår eventuelle overraskelser. I forbindelse med COVID-19 tager rigtig mange selskaber forbehold for dækning, hvis rejsen går til områder som UM fraråder indrejse til, dvs. at man hverken er dækket ved afbestilling, eller på sin rejse, i forbindelse med sygdom ved COVID-19. Har du rejseforsikring via dit kreditkort bør du være opmærksom på at rejseforsikringen som regel kun dækker, hvis rejsen er betalt med kortet. Derudover bør du kontrollere, hvem der er dækket – mange kreditkortforsikringer dækker kun, såfremt kortindehaveren er med på rejsen, og som regel også med krav om at vedkommende er med på hele rejsen.
- Goudas ´Tryghed på rejsen´ Medium og Mini anbefales ikke i relation til Covid-19, men kan være et godt supplement til en rejseforsikring, som ikke har undtagelser for pandemier/epidemier eller undtagelser for Covid-19.
Læs mere om Maxi forsikringen her
Læs mere om afbestillingsforsikring her

I lufthavnen og ombord
I lufthavnen
Både i lufthavnen og om bord på flyet følger alle flyselskaber, vi samarbejder med, retningslinjerne fra EASA (Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur), gældende alt lige fra hygiejne til check-in. Vær opmærksom på at flere restauranter og butikker er lukket i mange lufthavne, så man skal ikke regne med at kunne købe mad eller drikke i lufthavnene.
Hvis du flyver med vores eget flyselskab, Novair, gælder følgende i lufthavnen:
- Vores boardingrutiner er blevet tilpasset til at lette social afstand ved at dele boardingen op i forskellige zoner. Du starter kun boarding, når det er tid for din zone. Dette kan betyde, at boarding tager lidt længere tid end normalt, men det er udelukkende for din egen sikkerhed. Husk at være i lufthavnen i god tid før afgang.
- Sørg for, at du opfylder kravene for at rejse til din slutdestination.
- Det er et krav, at alle der befinder sig i en lufthavn bærer mundbind. Husk og medbring mundbind til hele din rejse (sundhedsmyndighederne anbefaler at skifte mundbind hver 3-4. time). Børn under 6 år behøver ikke at bære mundbind.
- Check gerne ind på automaterne i lufthavnen. Har du forudbestilt siddeplads, kan du også checke ind online hjemmefra, 2-14 dage inden afrejse. Så skal du kun aflevere din bagage ved bagageindleveringen.
- Hold afstand i køerne til indcheckning, sikkerhedskontrol og ved gaten.
- Som altid - bliv hjemme, hvis du føler dig syg.
Mundbind
På nuværende tidspunkt kræves der mundbind i alle Danmarks lufthavne. Det er et krav, at mundbindet skal dække mund og næse. Der godkendes ikke tørklæder, hjemmelavede mundbind eller lignende.
Børn under 6 år eller personer som af medicinske årsager ikke kan bære mundbind er ikke omfattet kravet.
Butikker & restauranter
Vær opmærksom på, at i mange lufthavne er butikker og restauranter lukkede. Man skal derfor ikke regne med at kunne købe mad og lignende i lufthavnen.
Her kan du læse om lufthavnenes krav om at bære mundbind. Se hvad der gælder i de største lufthavne, vi flyver til/fra:
Kastrup/København
Grækenland
Kroatien
Cypern
Spanien
Her kan du se, hvad der gælder for indrejse i EU-lande.
Ombord
På vores Novair-fly gælder følgende:
Vores procedurer er baseret på anbefalinger fra lokale myndigheder og EASA (Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur), og vi arbejder også tæt sammen med vores lufthavnspartnere.
Vores konstante mål er at give en sikker, pålidelig og dejlig rejse. Derfor vil du opleve nye rutiner og tiltag for din sikkerhed under din rejse med Novair:
Generelle rutiner
- Alle fly vil blive rengjort og desinficeret i overensstemmelse med de regler, der gælder for hver lufthavn, og i overensstemmelse med anbefalingerne fra EASA (European Union Aviation Safety Agency).
- Ingen bliver testet, når de går om bord, men som altid - bliv hjemme, hvis du føler dig syg!
- Alle Novairs fly er udstyret med HEPA-filtre, der fanger op til 99,97% af alle mikrofibre (vira og bakterier). Luften om bord har en høj kvalitet, da luften fornyes hvert 2.-3. minut. Luften om bord på et fly ledes desuden ned mod gulvet, hvilket også hjælper med at begrænse mulig smittespredning.
- Taxfree kan forudbestilles og forudbetales her. Der er ingen salg af taxfree om bord.
- For at undgå eventuel trængsel ved boarding og afstigning og under flyvningen anbefaler vi, at passagererne checker det meste bagage ind. Håndbagage skal placeres under sædet foran.
- Alle sæder om bord kan bookes. Ydermere gør vi alt, vi kan, for at undgå fysisk kontakt om bord, hvilket bl.a. gør, at procedurerne ved ombordstigning og afstigning er anderledes. Følg flypersonalets instruktioner.
Mundbind
- Kabinepersonalet vil anvende mundbind, der dækker munden og næsen, under hele flyvningen.
- Hos Novair er passagererne forpligtet til også at bære mundbind (gælder ikke børn under 6 år). Bemærk, at det er passagerens ansvar at medbringe et mundbind. Uden mundbind kan man blive nægtet ombordstigning.
Mad og drikke om bord:
- For så vidt som muligt at undgå kontakt om bord serveres eller sælges der pt. ingen mad og drikke. Alle der har booket og betalt for madservering ombord vil automatisk få pengene refunderet, da dette bliver annulleret. Vi anbefaler i stedet, at du forudbestiller vores enkle madpakke, der indeholder en sandwich, en flaske vand, en æblejuice og et stykke chokolade. Madpakken vil være placeret på dit sæde, når du kommer ombord. Kaffe og te vil ikke blive serveret.
- Indtil videre er det tilladt at medbringe snacks og alkoholfrie drikkevarer om bord. Eksempler på snacks er müslibarer, små sandwiches o.lign. Det er ikke tilladt at medbringe fastfood om bord.
- Når du spiser og drikker, er du velkommen til at fjerne mundbindet, men så snart du er færdig, skal du iføre dig mundbindet igen.
For øvrige flyselskaber kan du læse mere her:
BRA - Braathens Regional Airlines
Test for Covid-19 ved ankomst
Grækenland
- Fra den 22. juli tillades internationale flyvninger til alle lufthavne i Grækenland.
- Ved ankomst til Grækenland kan der blive foretaget stikprøvekontrol for Covid-19. Rejsende i alle aldre kan blive udtaget til stikprøvekontrol også børn.
- Bliver du udvalgt til en Covid-19 test i en stikprøvekontrol, får du lov til at tage til dit hotel som planlagt, hvor du isolerer dig til testresultatet er klart. (Apollo er blevet informeret om, at et svar på testresultatet kan tage op til 24 timer)
- Hvis testresultatet er positivt for Covid-19 placeres du i karantæne i 14 dage, hvilket indebærer at man placeres på et udvalgt hotel til personer der er testet positiv for Covid-19. Når der er gået 14 dage, testes man igen for at kontrollere, at smitten er forsvundet.
- Vi anbefaler, at du holder dig opdateret på Udenrigsministeriets hjemmeside. Læs mere her. For yderligere information om indrejse til Grækenland, læs om de græske myndigheders håndtering her.
Cypern
- Ved ankomst til Cypern kan der blive foretaget stikprøvekontrol for Covid-19.
- Ved et positivt testresultat placeres du og dem, du rejser med, af myndighederne, på et udvalgt karantænehotel i 14 dage. Når de 14 dage er gået, bliver du testet igen, for at se, om smitten er forsvundet.
- Vi anbefaler, at du holder dig opdateret på Udenrigsministeriets hjemmeside. Læs mere her.

På rejsemålet og hotellet
Præcis som i Danmark har de fleste lande, fx Grækenland indført egne, forebyggende tiltag med fokus på sundhed og hygiejne. Der er også indført nye regler og rutiner på mange af hotellerne. Faciliteter som indendørs pool, fitnesscenter, spa og legerum kan være lukket. Der kan være færre solstole ved poolen og på stranden for at skabe afstand og rengøringsdage kan variere for at reducere kontakten på værelserne.
Særlige Covid-19 regler i Chania, Kreta (gyldig indtil 12. oktober 2020)
- På nuværende tidspunkt kræves mundbind på offentlige steder døgnet rundt i provinsen Chania på Kreta, Grækenland.
- Alle former for begivenheder, såsom fester, messer, processioner, offentlige markeder osv. annulleres.
- Forbud mod alle former for sammenkomster med over 9 personer, både offentlige og private.
- På spisesteder er der maksimalt tilladt antal personer ved hvert bord op til 4 personer, medmindre de gælder for familiemedlemmer, så er op til 6 personer tilladt.
- Obligatorisk brug af mundbind både udendørs og indendørs
Særlige Covid-19 regler i hele Grækenland (gyldig indtil 12. oktober 2020)
- Forbud mod drift af alle butikker (såsom barer - restauranter) fra kl. 00.00 (midnat) til kl. 07.00 den næste dag.
- Minimarkeder og kiosker som tidligere har været åbne om natten skal nu holde lukket mellem kl. 00.00 og 05.00 næste dag.
Diverse forbehold
Apollos service på rejsemålene
- Vi følger selvfølgelig de lokale myndigheders retningslinjer og krav, der kan variere mellem lande og over tid. Apollos personale byder dig altid velkommen i lufthavnen og sikrer, at du, som har booket tranfer, ankommer til dit hotel.
- For at undgå spredning af infektioner fjerner vi nu fysisk skriftligt materiale. Vi informerer i stedet vores kunder via sms og vores rejseapp.
- Du kan komme i kontakt med vores personale på destinationerne 24 timer i døgnet på vores servicetelefon. På udvalgte hoteller kan du møde os personligt, her kan du læse mere om vores Apollo Service.
Social afstand
- I alle lande kræves social afstand på offentlige steder som restauranter, torve, butikker, museer etc. præcis som på hotellernes fællesområder inkl. pools.
Mundbind
- Det er vigtigt, at du medbringer mundbind og gerne flere, da dette kræves i visse lande som fx Grækenland og Cypern. Ofte skal mundbind bruges i lufthavnene, under transfer, på udflugter og andre offentlige steder. Dette kan du orientere dig om på www.um.dk.
- Grækenland har med virkning fra den 13. juli indført regler om, at der skal bæres mundbind i butikker, og dette gælder også for minimarkeder og indkøbscenter. I Grækenland er det også obligatorisk med mundbind i busser og taxi, i spa og i frisørsaloner samt ved besøg på kontor, banker og myndigheder. Det er på nuværende tidspunkt obligatorisk at bære mundbind overalt på offentlige steder indendørs i Grækenland og på Cypern, undtaget når man er på restaurant.
Indcheckningsrutiner
- Hotellerne har forskellige løsninger på, hvordan indcheckningen skal kunne foregå for at undgå kødannelse. Fx giver visse hoteller deres gæster mulighed for at kunne checke ind online eller om natten.
- Vær opmærksom på at ventetid ved check-in kan forekomme. For alle gæsters sikkerhed skal alle hotelværelser/lejligheder stå tomme i mindst 4 timer for at ventilere og rengøre. Dette betyder, at udcheckning fra værelse/lejlighed kan ske før tid og indcheckning kan ske senere end normalt.
Rengøringsrutiner
- Alle værelser bliver grundigt rengjort før ankomst. Der vil være et øget fokus på de mest anvendte områder, enheder og apparater såsom bad, fjernbetjening, hårtørrer osv. Håndsprit vil være tilgængeligt på fællesområder såsom reception og borde. Solstole og parasoller vil dagligt blive desinficeret, alternativt anvendes engangsunderlag. Pool-/strandhåndklæder vil blive udleveret på værelset på de hoteller, det er tilgængeligt.
- Antallet af rengøringsdage i værelset/lejligheden kan variere fra hotel til hotel. Mange hoteller har reduceret antal rengøringsdage. Du kan derfor nogle gange blive nødt til at bede om opfyldning af toiletpapir etc.
- I Grækenland er antallet af rengøringsdage reduceret til 1-2 gange om ugen, alternativt mod forespørgsel. Udskiftning af håndklæder sker ca. 1-2 gange om ugen.
Hotelpersonale
- Hotelpersonalet vil blive uddannet i specifikke hygiejneregler. I visse lande vil personalet få målt sin temperatur hver morgen, og nogle af dem vil bære mundbind.
Rengøring af pools
- Alle pools rengøres som sædvanligt og desinficeres, og områderne omkring pools vil blive rengjort regelmæssigt.
Afstand på solstole & parasoller
- Ved pool og sandstrand vil solstole og parasoller stå med 2-4 meters afstand mellem hinanden.
Restauranter
- Når det er muligt, vil der være bordservering i stedet for buffet. På visse restauranter serveres buffeter samt drikkevarer af hotelpersonalet. På restauranterne vil borde stå med 1,5-2 meters afstand mellem hinanden. Noget af personalet vil bære mundbind.
- I restauranten kan der være et begrænset udvalg, og ændringer kan forekomme med kort varsel. Et begrænset antal a la carte-restauranter vil være åbne, og der vil være et begrænset udbud af snacks.
I Grækenland er der indført begrænsninger på, hvor mange der må sidde i en lejebil:
- I biler med plads til 5 må der maks være 3 personer - 1 fører og 2 passagerer. En familie med 2 voksne og 2 børn er også tilladt.
- I biler med plads til 7 eller 9 er det tilladt at være 5 personer - 1 fører og 4 passagerer.
Taxi
- I Grækenland findes der restriktioner for antal personer i en taxi, som maks må medbringe 3 personer. Restriktionerne kan ændres, og det anbefales, at man undersøger gældende regler, hvis man planlægger at rejse med taxi.
Hvis du bliver syg
Flere lande som fx. Grækenland har indført egne forebyggende rutiner. Hvis du bliver syg, skal du kontakte Apollos destinationspersonale på servicetelefonen og informere hotellet. Derefter vil de lokale regler gælde for både dig og dine medrejsende. Vi anbefaler altid vores kunder at have rejseforsikring - her kan du læse mere om vores rejseforsikringer. På Re-open EUs hjemmeside kan du læse mere om, hvad der gælder i EU-lande. Læs også informationen fra den Danske Ambassade i Grækenland om bl.a. lokale restriktioner.
Test for Covid-19 ved ankomst
Grækenland
- Fra den 22. juli tillades internationale flyvninger til alle lufthavne i Grækenland.
- Ved ankomst til Grækenland kan der blive foretaget stikprøvekontrol for Covid-19. Rejsende i alle aldre kan blive udtaget til stikprøvekontrol også børn.
- Bliver du udvalgt til en Covid-19 test i en stikprøvekontrol, får du lov til at tage til dit hotel som planlagt, hvor du isolerer dig til testresultatet er klart. (Apollo er blevet informeret om, at et svar på testresultatet kan tage op til 24 timer)
- Hvis testresultatet er positivt for Covid-19 placeres du i karantæne i 14 dage, hvilket indebærer at man placeres på et udvalgt hotel til personer der er testet positiv for Covid-19. Når der er gået 14 dage, testes man igen for at kontrollere at smitten er forsvundet.
- Vi anbefaler, at du holder dig opdateret på Udenrigsministeriets hjemmeside. Læs mere her. For yderligere information om indrejse til Grækenland, læs om de græske myndigheders håndtering her.
- I Chania på Kreta er der indført særlige restriktioner - læs mere her
Cypern
- Ved ankomst til Cypern kan der blive foretaget stikprøvekontrol for Covid-19.
- Ved et positivt testresultat placeres du og dem, du rejser med, af myndighederne, på et udvalgt karantænehotel i 14 dage. Når de 14 dage er gået, bliver du testet igen, for at se, om smitten er forsvundet.
- Vi anbefaler, at du holder dig opdateret på Udenrigsministeriets hjemmeside. Læs mere her.

Børnenes ferie
Vi ved, at børnenes oplevelse af ferien er den vigtigste del for mange af vores gæster. Vi gør dette for at sikre, at børnene stadig kan aktiveres på vores Apollo Mondo-hoteller.
- For at imødekomme rådene fra sundhedsmyndighederne gennemføres kun aktiviteter og underholdning i små grupper og uden tæt kontakt.
- På vores Mondo-hoteller vil børnene stadig kunne benytte sig af børneklubben med Polly & Mino.
- Aktiviteterne tilpasses de krav, der er stillet i landet.
- Alle områder, der er afsat til børneklubsaktiviteter, vil blive grundigt rengjort i overensstemmelse med hotellets nye krav til renlighed.

Sport og træning
For mange af vores gæster er træningsmuligheder på ferien en høj prioritet. Selvfølgelig ønsker vi, at vores gæster fortsat skal kunne være aktive og have masser af muligheder for træning.
- Der vil på visse hoteller være et begrænset udbud af sportsaktiviteter.
- Der vil være begrænset adgang til fitnessrum. Du kan risikere at skulle bestille tid til træning, og du må i visse tilfælde højest anvende lokalet i 30 minutter.
På vores Apollo Mondo-hoteller og Apollo Sports-hoteller gælder følgende:
- Til sommer gennemføres alle holdtræningsaktiviteter udendørs.