Flyselskabet Novair og bæredygtighed

Novair har gennem forskellige projekter og opgaver arbejdet med bæredygtighed siden 2007. Novair har i dag den mest miljøeffektive flyflåde i Europa gennem sine Airbus A321neo, som har cirka 20% bedre brændstofforbrug pr. passagerkilometer sammenlignet med de tidligere fly (Airbus A321ceo).

Novairs miljøarbejde har generelt haft en fremtrædende rolle i flyselskabet siden starten. Der arbejdes omfattende på at udvikle luftdriften og gøre luftrummet mere effektivt både på nationalt og europæisk plan. Interne aktiviteter med fokus på brændstofbesparelser og reducerede kuldioxidudledninger prioriteres højt. Læs mere om Novair her.

Effektivisering af luftrummet

Effektivisering af luftrummet handler om at finde den hurtigste, korteste og mest effektive rute – arbejdet med denne er i gang og intensiveres i takt med, at de jordbaserede flyvekontrolsystemer udvikler sig og kan matche eksisterende og fremtidig teknologi om bord på flyet. Som et agilt og lille flyselskab tilfører Novair operationel ekspertise og knowhow samt en innovativ tilgang, der udfordrer traditionelle og konservative tilgange.

Effektivisering af luftrummet omkring Stockholm Arlanda Lufthavn har en direkte og positiv indvirkning på den daglige drift. Novair bistår Swedavia og LFV aktivt i forskellige projekter relateret til nyt luftrumsdesign og nye kurvede flyveprocedurer til/fra Stockholm Arlanda Lufthavn. Disse aktiviteter er finansieret af den svenske trafikmyndighed.

Novair arbejder sammen med flere store flyselskaber og flyproducenter om strategisk at strømline luftrummet i Europa. Det er i de senere år sket gennem storstilede demonstrationsflyvninger i Europa. I forbindelse hermed har Novair opgraderet software om bord til at bruge ny teknologi, der tidligere er udviklet i SESAR-programmet.

Novair har længe arbejdet på at reducere brændstofforbruget fra flyflåden. Brændstofforbrug præsenteres i en omregning fra brændstof til kuldioxid (CO2) via en omregningsfaktor, og der er en lineær sammenhæng mellem CO2 og brugt brændstof. Diagrammet viser, hvordan antallet af gram CO2 pr. passagerkilometer flyvningerne har set ud over de seneste 12 år. Ved at flyve med moderne fly, høj belægning og optimale ruter kan dette nøgletal reduceres. I perioden 2010-2016 faldt forbruget støt som følge af forskellige interne og eksterne indsatser, hvilket blev efterfulgt af et stort skridt i reduceret forbrug i 2017, da Airbus A321neo blev sat i drift. Under Covid-pandemien i 2020-2021 steg forbruget pr. passager, og eftervirkningerne af dette er stadig synlige i data for 2022.

SESAR

Novair deltager i det europæiske forsknings- og udviklingsprogram SESAR (Single European Sky Air Traffic Management Research), som også omfatter en implementeringsfase. Det er et unikt initiativ, hvor hele den europæiske luftfartsindustri er gået sammen for at modernisere og strømline den europæiske lufttrafik. Målet er at øge kapaciteten, reducere miljøbelastningen og gøre alle dele af flyvningen så effektive som muligt.

Arbejdet udføres gennem forskellige projekter, der dækker alle dele af lufttrafiksystemet; jordsystemer, systemer om bord på flyet, procedurer, luftrumsdesign mv. For at sikre slutresultatet er det vigtigt, at brugerne af luftrummet (også flyselskaberne) inddrages i hele processen.

Operationelle procedurer

På den flyveoperative side har Novair siden 2007 arbejdet med at udvikle, forbedre og effektivisere operationelle procedurer gennem såkaldt "ECO-driving", hvor der er skabt betingelser for, at piloterne kan flyve så brændstofeffektivt som muligt.

Piloterne er uddannet i "ECO-driving", alle computersystemer er tunet, f.eks. flyveplanlægning for at flyve så direkte som muligt. I kontakt med flytrafikkontrollen skabes der betingelser for at flyve "så grønt som muligt" og derudover er vægten af ​​flyet og udstyret om bord løbende blevet reduceret.

Det er et pågående og dynamisk arbejde, der efterfølgende også har omfattet andre dele af virksomhedens drift, for eksempel teknisk vedligeholdelse, kabineservice og flyveplanlægning samt løbende opfølgning og udvikling af arbejdsmetoden.

Grønne indflyvninger

I sommeren 2009 blev Novair den første i Europa til at lave grønne kurvede indflyvninger med det daværende Airbus A321ceo-fly i flåden. Ved en grøn indflyvning flyver man med motorerne i tomgang og undgår dermed gasudslip og støj i lav højde. Flyvekontrollen planlægger også indflyvningerne for at undgå kø i luften. På den måde kan der spares op mod 100 kilo brændstof pr. indflyvning, hvilket reducerer kuldioxidudledningen med godt 300 kilo brændstof.

En kurvet indflyvning kan betyde, at man laver et eller flere sving under den sidste del af indflyvningen inden landing i stedet for at flyve en længere strækning, for at kunne flyve direkte ind på landingsbanen og dermed spare brændstof. Den kurvede indflyvning er baseret på GPS-navigation med høj præcision. For at opnå den bedst mulige indflyvningsvej inkluderes information om vindforhold og andre parametre inden indflyvningens start. På den måde kan computerne om bord beregne den mest optimale rute.