Før rejsen

Bestilling og betaling
Bestilling af en fleksibel rejse med rutefly og hotel foretages på apollorejser.dk. Rejsen skal betales samtidig med bestilling, og gøres med enten VISA eller MasterCard. Har du problemer med at gennemføre bestillingen kan du kontakte os på tlf. 35 20 19 00 eller på mail salg@apollorejser.dk

At rejse hvis du er under 18 år
Du skal være over 18 år /myndig for at booke en fleksibel rejse hos Apollo.
Vær også opmærksom på, at visse lande ikke tillader, at du bor på hotellet, hvis du under 21 år (f.eks. i Dubai og i visse delstater i USA – hvor man først er myndig som 21-årig).
Dette gælder også krydstogter; hvor du skal væres 21 år for at booke.
Tjek altid hotellets regler, før du booker en rejse.

Betaling med gavekort
Ønsker du at betale med gavekort, skal du afslutte købet og betale først. Herefter sender du bekræftelsen til vores økonomiafdeling sammen med gavekortnummer og kontrolcifre. Mail: bogholderi@apollorejser.dk - Tlf.: 35 20 19 00. Beløbet vil blive refunderet til det kort, bookingen er betalt med indenfor 5 arbejdsdage.

Bookingoplysninger 
Venligst kontroller din bekræftelse ved modtagelse og kontakt os hurtigst muligt, hvis der er uoverensstemmelser med det, du har bestilt. Det er meget vigtigt, at den rejsendes navn er, som det står i passet. Ændrer du dine kontaktoplysninger såsom telefon, mobiltelefon eller mail, skal du meddele dette til Apollo omgående. Eventuelle omkostninger forbundet med ændringer eller annulleringer på grund af fejl afholdes af dig. 

Rejsedokumenter
Så snart du har betalt din rejse, vil du modtage en bekræftelse på mail. Det er derfor af yderste vigtighed, at du opgiver korrekt mailadresse i bestillingen. Vi sender efterfølgende også den elektroniske billet (e-ticket) til samme mail, og du modtager således ikke dine rejsedokumenter pr. post. 

Vigtigt
Alle rejsedokumenter er værdipapirer med specifikke bookingnumre, og skal behandles derefter. Misbrug som følge af at man har delt informationen med andre, er den rejsendes ansvar, og eventuelle økonomiske konsekvensker må bæres af den rejsende selv. 

Afbestillingsforsikring 
Hvis du ikke har en afbestillingsforsikring anbefaler vi på det kraftigste, at du bestiller en afbestillingsforsikring via Gouda. Du vil da være dækket, hvis du fx i tilfælde af sygdom er nødsaget til at afbestille din rejse. Tilkøb af denne skal ske samtidig med bestilling af rejsen, og afbestillingsforsikringen er gældende i henhold til Goudas betingelser. Læs mere her.

Pas og visum
Husk altid at medbringe gyldigt pas og vær opmærksom på, at alle børn skal have eget pas uanset alder. Det er den rejsendes eget ansvar, at undersøge om vaccinationer og visum for rejsen er påkrævet. Er der flyskift i et andet land, er det også den rejsendes ansvar at undersøge eventuelle krav om transitvisum. Ved rejser til oversøiske rejsemål skal passet ofte være gyldig i 6 måneder efter ankomsten. Du er selv ansvarlig for at undersøge hvilke vaccinationer, pas- og visumregler, som gælder for din rejse.

Gældende regler om pas, visum og andre specielle indrejseregler f.eks. til USA kan findes på Udenrigsministeriets hjemmeside. Vær opmærksom på at alle henvisninger på um.dk gælder for rejsende med dansk pas. Har du andet pas end dansk, er det dit ansvar at undersøge indrejsereglerne med landets ambassade, som gælder for din nationalitet. 

Med effekt fra 15. marts 2016, skal alle rejsende uden canadisk visa der rejser til/via Canada udfylde Electronic Travel Authorization (eTA) på forhånd. Information og ansøgning findes her.

Lægemidler
Medbringer du medicin, som er nødvendig under rejsen, skal du altid pakke det i håndbagagen. Du skal dog være opmærksom på, at når du rejser til udlandet og har medicin med, så kan du risikere, at myndighederne i udlandet gerne vil have en forklaring på, hvorfor du rejser med medicin.  
Ved rejser til lande i Schengen-samarbejdet skal du for at medbringe visse medicintyper derfor have et såkaldt pillepas. Pillepasset udstedes på apoteket, som også kan vejlede om medicin på rejsen.
Læs mere her.

Hvis du skal rejse udenfor Schengen skal du bruge følgende i forbindelse med pillepas:

1. Engelsk lægeerklæring - hvilken/hvilke type(r) medicin og hvorfor du benytter den og til hvad.

2. Apostillepåtegning i Udenrigsministeriet. Dette er for at verificere, at lægen der har lavet lægeerklæringen, er læge.

Udenrigsministeriets Legalisering
Asiatisk Plads 2
1448 København 
         
Personlig henvendelse: 
Mandag - fredag kl. 09:00 - 12:00 
Torsdag kl. 09:00 - 12:00 og 13:30 - 15:30

Telefonisk / Elektronisk henvendelse:
Har du spørgsmål om status for legalisering af indsendte dokumenter, kan UM kontaktes via e-mail: legalisering@um.dk
Telefon: 33 92 12 33
Telefontid: Mandag, tirsdag og onsdag kl. 14:00 - 15:00 

3. Stempel fra en notarius.
Hvis landet man rejser til ikke er medlem af Apostillekonventionen, skal man også have et stempel fra en notarius.
Dette ordnes i byretten. Dvs. man møder op i den ret der ligger nærmest ens bopæl. Her skal man have et stempel af en notarius, for at verificere, at stemplet fra Udenrigsministeriet er legalt.

Gravide
Information om graviditet og flyrejser finder du på det respektive flyselskabs hjemmeside.

Det blå EU-sygesikringskort 
Det blå EU-sygesikringskort dækker ved rejser til EU/EØS samt Schweiz, hvis du fx skal på ferie. Kortet sidestiller dansker med borgere i det pågældende land, hvilket betyder at du har ret til de samme ydelser og på de samme vilkår, som borgerne på dit respektive rejsemål. Derfor kan du risikere at skulle betale en del af behandlingen selv, hvis dette er gældende for borgerne i det land, du opholder dig i. Vær opmærksom på, at der kan være store variationer i de offentlige sundhedstilbud også inden for det samme land. På nogle destinationer kan der være langt til offentlige sundhedstilbud. Du kan læse mere her
Det blå EU-sygesikringskort dækker dig kun begrænset, og vi anbefaler dig derfor på det kraftigste også altid at have en rejseforsikring. 

Rejseforsikring 
Du bør aldrig rejse uden en rejseforsikring. Er uheldet ude på din ferie, og du får akut brug for hjælp, samarbejder Apollo med Gouda Rejseforsikring, som har sin egen, danske alarmcentral. Goudas alarmcentral er kun et telefonopkald væk og sidder klar hele døgnet til at hjælpe dig. Via Gouda har du også adgang til 24 timers lægevagt, hvor du kan få vejledning om medicin og lægebehandling. Du tilkøber din årsrejseforsikring under tilvalg i forbindelse med bestilling af rejsen. 

Vaccinationer
Det er dit eget ansvar, at du har de vaccinationer, der anbefales eller er påkrævet for indrejse til dit rejsemål. Oplysninger om vaccinationer kan findes på Udlandsvaccinationens hjemmeside her. De kan også kontaktes på telefonnummer 70 22 07 02.