Værd at vide om flyrejsen

Her finder du alt, som du har brug for at vide omkring flyrejsen. Læs om check-ind, mad ombord, klimakompensation og meget andet.

Afrejse

Rejsen starter allerede, når du checker din bagage ind. Derefter får du ofte et boardingkort, der angiver, hvor du sidder på flyet. Pas godt på dit boardingkort.

Ved afrejse fra Danmark til Europa så anbefaler vi, at du møder senest 2 timer før flyafgang. Rejser du uden for Europa, så anbefaler vi 3 timer før flyafgang.
Tidspunktet for flyafgang er angivet på Min Rejse.

Du skal huske fremvise din rejse skrift eller via Min Rejse, pas og evt. visum. Sørg generelt altid for at komme i god tid i lufthavnen, da der kan opstå ventetid ved check-in, sikkerhedskontrollen osv.

Afvisning af passagerer

I overensstemmelse med gældende sikkerhedsregler kan flyselskabet nægte transport af passagerer, som f.eks. er påvirket af alkohol eller narkotika. Hvis flyselskabets sikkerhedsbestemmelser og instruktioner, som gives af flyselskabets personale, ikke følges, kan passagerer også nægtes transport. I tilfælde af trusler, vold eller andre hændelser, som medfører ekstra omkostninger, står den ansvarlige passager for omkostningen, og politianmeldelse kan forekomme.

Lider man af en kendt sygdom (f.eks. lunge- eller hjertesygdomme), som kan medføre specielle behov under flyvningen, er det ens eget ansvar at sørge for en erklæring fra speciallæge samt eget forsikringsselskab, som dokumenterer, man er egnet til at deltage på flyvningen. Dette skal indsendes til flyselskabet, som herefter vil tage stilling til, om de kan medbringe passageren. Flyselskaberne kan kræve, man selv medbringer ekstra ilt, hvis man har behov herfor. Flykaptajnen kan til enhver tid afvise passagerer, hvis det skønnes, der vil kunne opstå helbredsmæssige eller sikkerhedsmæssige problemer i forbindelse med flyvningen.

Babymad på rejsen

Du må gerne medbringe babymad i din håndbagage, når du rejser på ferie. Den medbragte babymad må gerne være i større emballage end 100 ml, men skal pakkes i gennemsigtige plastposer og tages op af din håndbagage og lægges på båndet i sikkerhedskontrollen.

Du kan opleve at der skal foretages stikprøvekontrol af babymaden i sikkerhedskontrollen, ligesom du kan blive bedt om at sandsynliggøre behovet for, samt at smage på babymaden af sikkerhedshensyn. 

Vil du vide mere kan du læse mere på afrejselufthavnens hjemmeside:
Københavns Lufthavn
Billund Lufthavn
Aalborg Lufthavn

Check-ind

Apollos rejsende kan på langt de fleste afgange vælge at anvende automatisk check-in fra København og Billund.

Automaterne er mærket med Check In Self Service. Man skriver sit bookingnummer uden bindestreg. Følg vejledningen på skærmen. Automaten udskriver både boardingkort og bagagemærker (tags). Du sætter selv mærkerne på din bagage og afleverer dem ved bagageindleveringen, som er skiltet med Bagage-Drop og navnet på det flyselskab, man flyver med. Ved bagageaflevering viser du pas og det boardingkort, du lige har fået skrevet ud via check-in automaten.

Har du bestilt assistance i lufthavnen, kan automatisk check-in ikke benyttes.

Online check-in (Gælder kun afrejse fra Skandinavien)

Bemærk: Det er ikke alle selskaber hvor det er muligt at foretage online check-in. 

Hvis du flyver med Novair, kan du checke ind online 14-2 dage inden afrejse, hvis du har booket siddepladser om bord. Du checker enkelt og smidigt ind hjemmefra og udskriver dit boardingkort i forvejen, så behøver du kun at aflevere din bagage ved bagageindleveringen, som er skiltet med Baggage-Drop. Du forudbestiller din specifikke plads på flyet og checker ind online på Novair Details.

Bemærk venligst at der som udgangspunkt ikke gives bonuspoints fra flyselskaberne, når der rejses på en pakkerejse.

Mere information om check-in i Københavns Lufthavn »

Mere information om check-in i Billund Lufthavn »

Mere information om check-in i Aalborg lufthavn »

Ekstra benplads og komfort

Nogle flyselskaber tilbyder, at der kan tilkøbes pladser med ekstra benplads, eller bestilles mere komfort i form af udvidet service, f.eks. gratis drikkevarer, o.lign. For nærmere information om det enkelte flyselskabs tilbud samt priser, se under Flyselskaber.

Forsinkelser

Forsinkelser kan opstå og kan skyldes tekniske fejl, vejrforhold eller trængsel i luftrummet. Enhver flyforbindelse skal derfor bestilles med gode tidsmarginer. Vi anbefaler en tidsmargin på minimum 3-4 timer, hvis du har egen forbindelse til/fra afgangs-/ankomstlufthavn i Danmark (fx fly, tog osv.). Tilslutningsbilletterne bør også være mulige at ændre, hvis det er nødvendigt, evt. mod et gebyr. Ekstra tilslutningsomkostninger i tilfælde af sen ankomst dækkes normalt ikke.

I tilfælde af forsinkelser skal du forholde dig til de oplysninger, som flyselskabet eller flyselskabets repræsentant giver. På grund af forskellige regler har vores repræsentanter ikke adgang til transitområderne i lufthavnene. De rejsende må derfor forvente at forholde sig til de oplysninger, som flyselskabets repræsentant har givet.

Forsinkelser på udrejsen

Ved køb af en pakkerejse har du krav på kompensation, hvis forsinkelsen på udrejsen er over:
- 5 timer for rejser under 5 døgn
- 6 timer for rejser over 6 døgn eller mere

Er du berettiget til kompensation, udbetales en forholdsmæssig andel af rejsens pris (afhængig af rejsens varighed) fratrukket forsikringer, rabatter og eventuelle tillægsydelser. Berettiget kompensation sendes automatisk sammen med et forsinkelsesbevis. Ved forsinkelser, som ikke berettiger kompensation, kan forsinkelsesbevis downloades på apollorejser.dk (se nedenfor).

OBS! Ved køb af "kun fly" har du ikke krav på ovenstående kompensation. Dette gælder kun for pakkerejser.

Forsinkelser på hjemrejsen

Ved forsinkelser på hjemrejsen skal den rejsende normalt selv dække eventuelle udgifter til hotelophold mv., hvis man ankommer for sent til fly, tog- eller busforbindelser, medmindre forsinkelsen i henhold til rejsebetingelserne anses for en mangel. Du kan dog ansøge om at få dækket disse udgifter via din rejseforsikring.

Se forsinkelsesbeviser 

Gravide

Gravide skal altid medbringe vandrejournal. Som udgangspunkt må gravide ikke være passagerer i et fly, når de er i 8. måned. Reglerne varierer fra flyselskab til flyselskab. Se mere under Flyselskaber i menuen til venstre.

Gode råd:

  • Husk altid din vandrejournal.
  • Undgå at blive stresset, når du skal ud og rejse og er gravid. Planlæg derfor rejsen grundigt for at undgå for mange uforudsete episoder.
  • Tænk på at dit energiniveau måske ikke er så højt, som før du blev gravid. Tag den derfor med ro og tag hjemmefra i god tid.
  • Husk kuffert med hjul så du ikke skal bære din tunge kuffert. 
  • Tag behageligt fodtøj på.
  • Medbring små mellemmåltider til din rejse for at undgå kvalme eller sult. Drik også en masse vand for at undgå dehydrering.

Mad om bord på flyet

Vi ønsker, at du kun skal betale for det, du vil have på din ferie.

Derfor tilbyder vi dig muligheden for at vælge om du ønsker måltid eller ej på vores charterflyvninger.
Læs mere information om Mad ombord på flyet.

Montreal-konventionen

Reglerne omkring flyselskabets ansvar for skader på passagerer og deres bagage er fastlagt i Montreal-konventionen, for mere information se Almindelige Betingelser for deltagelse i pakkerejser 

Salg om bord/Taxfree

De fleste charterflyselskaber, som Apollo samarbejder med, har et bredt sortiment til gode og konkurrencedygtige priser. Men bemærk, at sortimentet om bord er begrænset, og der findes risiko for, at varerne er udsolgt.

For at få del af det fulde sortiment skal du lave en forudbestilling. De fleste af de flyselskaber, som har forudbestilling, sender katalog og bestillingsliste ca. 3 uger før afrejse. Hvis du vil forudbestille varer, kan du faxe bestillingslisten til flyselskabet eller du kan bestille online på flyselskabets hjemmeside. Du kan også aflevere din bestillingsliste til hjemturen om bord på flyet under udrejsen. 

På rejser inden for EU er det ikke muligt at købe alkohol og tobak ombord, men man kan forudbestille alkohol (ikke tobak). Apollo er ikke ansvarlig for salg af toldfrie varer og andet salg ombord på flyet, og heller ikke de forudbestillinger, som foretages. Dette er en aftale mellem dig og flyselskabet.
Kontrollér dine varer, inden du bryder plomberingen, og gør opmærksom på, hvis noget ikke er korrekt. Ved fejl, som opdages senere, henviser vi direkte til flyselskabet.

Hvis du har bestilt taxfree varer og du annullerer eller ændrer din rejse, så skal du selv tage kontakt til det respektive flyselskab for at få refunderet eventuelt betalte penge for dine taxfree varer.

Læs mere om Apollos flyselskaber her »
Læs mere om taxfree her »

Tilslutningsfly

De fleste af vores flyafgange til oversøiske destinationer er med afrejse fra København. Hvis du booker tilslutningsfly fra Aalborg eller Billund er det vigtigt, at du booker, så du ankommer til Kastrup Lufthavn i god tid. Vi anbefaler, at du ankommer minimum 4 timer før afgang. Dette gælder også hvis du rejser med tog eller anden offentlig transport til lufthavnen. Den same margin bør du også ligge ind ved hjemrejse for videre transport i Danmark.

Som udgangspunkt hjælper vi ikke med tilslutningsfly. 

Bemærk venligst, at det er dit eget ansvar at du ankommer i tid til dit fly fra København. Vi kan ikke gøres ansvarlige, hvis du ikke ankommer i tid til check-in/afgang og derved misser dit fly.

 

Codeshare

Flere flyselskaber arbejder med såkaldt ”code sharing”, hvilket vil sige, at to eller flere flyselskaber deler samme flyvning. En billet på en bestemt rute kan bookes hos et flyselskab, selvom ruten betjenes af et andet flyselskab med anderledes flynummer og flykode. Produkter og tjenester kan tilbydes og afvige imellem selskaberne. Oplysningerne om flyselskabet der betjener ruten vil fremgå ved bestilling af rejsen samt på bookingbekræftelse og billet. Skulle der ske ændringer efter bestillingen som involverer ”code sharing” og at rejsen dermed ikke betjenes af samme flyselskab som du bestilte, bliver det ikke anset som en væsentlig ændring og giver derfor ikke grundlag for kompensation eller afbestilling uden gebyr.