På flyet
Her har vi samlet al information, der generelt er værd at vide om forhold i forbindelse med lufthavnen og flyrejsen.
Rejsen starter og slutter i den lufthavn, der er angivet på dit rejsedokument. Transporten til og fra lufthavnen indgår ikke i pakkerejsen, og du er selv ansvarlig for at komme rettidigt til check-in både ved ud- og hjemrejse. Vi anbefaler, at du er i lufthavnen mindst 2 timer inden afrejse, når du flyver med et charterfly indenfor Schengen-området. Skal du med et rutefly eller udenfor Schengen anbefaler vi, at du er i lufthavnen mindst 3 timer før afrejse.
I forbindelse med check in modtager du dit boardingkort til flyrejsen. Det viser din plads i flyet, og skal medbringes hele vejen til rejsemålet. I nogle lufthavne kan du benytte selvbetjeningsautomater, men bemærk venligst, at check-in som regel lukker 1 time før afgang. Nogle flyselskaber tilbyder også boardingkort til mobilen. Du er selv ansvarlig for at holde øje med informationstavlerne i lufthavnen og møde op ved gaten i god tid inden boarding.
Bemærk, at oplysninger om flytider, flyselskab og flytype er præliminær, og Apollo forbeholder sig ret til ændringer i programmet. Ved bestilling af tilslutningsfly eller anden transport anbefales det derfor at vælge billetter, der kan ændres.
OBS: I højsæsoner som fx sommer- og juleferien kan der være ekstra travlt i lufthavnene. Vi anbefaler derfor, at du ankommer i ekstra god tid, da check-in og sikkerhedskontrol kan tage længere end normalt.
Vores rejsende kan på langt de fleste afgange benytte selvbetjeningsautomaterne i lufthavnen til check-in. Sådan gør du:
Find automaterne i afgangshallen. De er typisk mærket Check In Self Service og står i nærheden af flyselskabernes manuelle check-in-skranker.
Indtast din flybookingreference. Den finder du på dit rejsebevis, og følg herefter vejledningen på skærmen.
Udskriv dine dokumenter. Det gælder både boardingkort og bagagemærker.
Sæt bagagemærkerne på. De udskrevne mærker skal monteres pådin check-in bagage.
Aflever din bagage. Aflever din bagage ved bagageindleveringen, som er skiltet med Bagage-Drop og navnet på det flyselskab, man flyver med. Her skal du også vise pas og det boardingkort, du netop har udskrevet.
Hvis du har brug for hjælp til check-in, kan du henvende dig til flyselskabets repræsentanter i afgangshallen eller ved en af check-in-skrankerne.
Bemærk: Ikke alle flyselskaber tilbyder automatisk check-in og bagagedrop. I disse tilfælde skal du benytte den manuelle check-in-skranke. Tjek informationstavlerne i lufthavnen for detaljer om din rejse.
Har du bestilt assistance i lufthavnen, kan selvbetjeningsautomaterne ikke benyttes. Du skal i stedet henvende dig ved en af de manuelle skranker.
For mere information om check-in processerne i de respektive lufthavne:
Københavns Lufthavn Billund Lufthavn Aalborg lufthavn
Hvis du flyver fra en anden lufthavn, finder du oplysningerne på lufthavnens egen hjemmeside.
Online check-in (Gælder kun afrejse fra Skandinavien)
Mange flyselskaber tilbyder også online check-in inden afrejse. Det betyder, at du kan:
Checke ind hjemmefra via flyselskabets hjemmeside eller app.
Vælge sæde og udskrive boardingkort inden du kommer til lufthavnen.
Aflevere din bagage direkte ved Bagage Drop i lufthavnen, hvis du har indtjekket bagage.
Tjek dit flyselskabs regler for online check-in på siden her under det respektive flyselskab.
Mange flyselskaber foretager ID-kontrol af passagerer både ved check-in og ombordstigning på flyet. Det sker for at sikre, at den person, der har indchecket bagage, også rejser med flyet. Husk derfor altid at medbringe dit pas, når du rejser uden for Danmark.
Du kan læse mere om pas og visum på siden her.
Reglerne for, hvor langt henne i en graviditet du må flyve, varierer meget mellem de forskellige flyselskaber. Som udgangspunkt tillader de fleste ikke, at gravide flyver i den 8. måned. Du skal derfor selv orientere dig om det enkelte flyselskabs regler, som du kan finde på vores hjemmeside under afsnittet flyselskaber og på flyselskabets egen hjemmeside. Vær desuden opmærksom på, hvilke regler og dækningsvilkår der gælder for din rejseforsikring.
Bemærk venligst, at vi altid anbefaler, at gravide medbringer en vandrejournal på engelsk til fremvisning ved efterspørgsel.
Har du bestilt assistance i lufthavnen, kan du på afrejselufthavnens hjemmeside finde mere information om procedurer og mødested for den respektive lufthavn:
Har du brug for hjælp, kan du også henvende dig direkte til personalet ved check-in skrankerne, som vil vejlede dig om det videre forløb.
Når du skal hjem fra dit rejsemål, skal du blot kontakte personalet i afrejselufthavnen, som vil guide dig videre.
Bemærk: Hvis dit flyselskab kun tilbyder online check-in, anbefaler vi, at du kontakter en lufthavnsmedarbejder, som kan hjælpe dig med at finde det nærmeste mødested for assistance.
Vigtigt: Husk at bestille assistance i god tid inden rejsen, så vi kan sikre, at du får den nødvendige hjælp.
Luftrummet over Europa administreres af Eurocontrol i Bruxelles. Flytiderne er derfor vejledende og kan i værste fald ændres med kort varsel på grund af øget trafik i luftrummet. Eventuelle ændringer i den forbindelse vil blive meddelt direkte af flyselskabet i lufthavnen.
Når du køber en pakkerejse hos os, skal udrejsen benyttes – ellers annulleres hjemrejsen automatisk. Dette gælder både for pakker med fly og hotel samt for flyrejser alene. Ønsker du kun at flyve den ene vej, kan du bestille en enkeltbillet. Bemærk, at det til visse rejsemål ikke er muligt at bestille en enkelt- eller returbillet separat.
OBS: Der gives som udgangspunkt ikke bonuspoints fra flyselskaberne, når der rejses på en pakkerejse.
De fleste af vores rejser tilbydes som direkte flyvninger fra lufthavne i Skandinavien. En direkte flyvning betyder, at du rejser fra en skandinavisk lufthavn til dit rejsemål i udlandet uden at skulle skifte fly. Bemærk dog, at ‘direkte’ ikke altid er det samme som ‘non-stop’. Nogle gange kombineres afgangene fra to lufthavne, og der kan forekomme tekniske mellemlandinger undervejs. Hvis dette gælder for din flyvning, får du naturligvis besked på forhånd.
Indchecket bagage Hos os er håndbagage altid inkluderet i rejsens pris. Indchecket bagage skal derimod tilvælges for at give dig størst mulig fleksibilitet. Du kan læse mere om bagagereglerne for din rejse under det relevante flyselskab på siden her.
Ved pakkerejser med rutefly kan reglerne variere fra flyselskab til flyselskab, og vi anbefaler, at du selv undersøger gældende bagageregler direkte hos det pågældende flyselskab.
OBS: Ifølge internationale regler må indchecket bagage aldrig veje mere end 32 kg – uanset om du har købt ekstra vægt eller deler bagage med medrejsende.
Mad ombord på flyet Mange flyselskaber tilbyder muligheden for på forhånd at tilkøbe mad ombord, og udover at spise og drikke godt i 10.000 meters højde er det rart at ankomme mæt og tilfreds til dit rejsemål.
OBS: Reglerne for medbragt mad varierer fra flyselskab til flyselskab, men generelt er det ikke tilladt at indtage egen mad ombord.
Siddepladser ombord Mange flyselskaber tilbyder muligheden for, at du kan forudbestille din ønskede siddeplads – så du kan få den plads, der passer dig bedst.
OBS: Flyselskaberne gør alt, de kan, for at placere vores gæster på samme rejsebevis samlet, men det kan ikke på forhånd garanteres. I er derfor ikke sikret en plads ved siden af hinanden, hvis I ikke har forudbestilt dette inden afrejse.
Taxfree På mange flyvninger har du mulighed for at handle taxfree-varer ombord – f.eks. parfume, kosmetik, snacks, spiritus og gaveartikler. Udvalget og priserne varierer fra flyselskab til flyselskab, og nogle tilbyder også muligheden for at bestille varer hjemmefra og få dem leveret direkte til sædet under flyvningen.
OBS: Husk at være opmærksom på toldregler og indførselsgrænser, særligt hvis du rejser uden for EU. Du kan finde information om gældende regler hos Toldstyrelsen eller via lufthavnens hjemmeside.
Hvis din indchecket bagage er blevet beskadiget i flyselskabets varetægt eller ikke er ankommet til lufthavnen som forventet, skal du straks udfylde en PIR-rapport (Property Irregularity Report) i lufthavnen. Det er vigtigt, at dette sker, inden du forlader lufthavnen. Rapporten udfyldes hos Ankomst- eller Bagageservice ved flyselskabets handlingsagent, som er dem, der står for at håndtere bagagen efter landing.
Beskadiget bagage Hvis din bagage er beskadiget, skal PIR-rapporten bruges i forbindelse med en eventuel erstatningssag hos dit eget forsikringsselskab. Det er i den forbindelse vigtigt, at du anmelder skaden til dit forsikringsselskab så hurtigt som muligt og vedhæfter den udfyldte PIR-rapport.
Forsinket bagage Når du har anmeldt din manglende bagage til handlingsagenten i lufthavnen, bliver der straks igangsat en eftersøgning. Så snart bagagen er lokaliseret og ankommet til lufthavnen, vil du blive kontaktet med henblik på levering. PIR-rapporten bruges i første omgang til at finde bagagen baseret på de oplysninger, du har givet, og derefter til at arrangere levering til den adresse, du har angivet.
I de første 5 dage varetager den lokale handlingsagent på rejsemålet eftersøgningen af bagagen. Hvis bagagen ikke er fundet inden for 5 dage, kan du kontakte flyselskabet direkte for opfølgning.
I langt de fleste tilfælde bliver bagagen fundet. Hvis den mod forventning ikke er lokaliseret inden for 21 dage, bliver den betragtet som bortkommet. I så fald anbefales det, at du kontakter din rejse- eller indboforsikring.
Montreal-Konventionen er en international traktat fra 1999, der erstattede Warszawa-konventionen fra 1929. Dens formål er at skabe et samlet regelsæt for international lufttransport og styrker passagerernes rettigheder ved personskader, forsinkelser samt beskadiget eller mistet bagage. Konventionen regulerer dermed flyselskabernes ansvar for skader på passagerer og deres bagage.
Du kan læse hele Montreal-Konventionen på siden her.
Hvad sker der, hvis min rejse bliver berørt af en strejke?
Aflyst fly Hvis dit fly bliver aflyst, har du to muligheder:
Fri ombooking: Du kan få rejsen ombooket til et andet rejsemål og/eller en ny afrejsedato til gældende dagspriser.
Refusion: Du kan vælge at aflyse rejsen og få det fulde beløb refunderet. Vi bestræber os på at refundere det indbetalte beløb herfra indenfor 7 dage, og beløbet tilbagebetales til det betalingskort, der blev anvendt ved betaling.
Forsinket fly
Ved forsinkelser på over 6 timer har du ret til kompensation svarende til en dagsandel. Ved forsinkelser på mere end 10 timer har du ret til en døgnandel i kompensation. Forsinkelsen udregnes altid på baggrund af det aktuelle ankomsttidspunkt (og ikke afrejsetidspunkt). Du kan læse mere om reglerne på siden her.
Ekstraomkostninger
Vi dækker ikke udgifter til fx ekstra transport til/fra lufthavnen, måltider i ventetiden m.m. Vi anbefaler, at du i stedet kontakter flyselskabet eller dit forsikringsselskab for at undersøge mulighederne for kompensation.
Hvordan bliver jeg informeret, hvis min rejse bliver påvirket?
Hvis din rejse bliver påvirket, kontakter vi dig altid via e-mail eller sms. Sørg derfor for, at dine kontaktoplysninger i bookingen er korrekte og opdaterede.
Ingen flyselskaber kan, desværre, undgå flyforsinkelser. Flyforsinkelser kan opstå på baggrund af en lang række forskellige faktorer så som trængsel i luftrummet, tekniske problemer, voldsomt vejr mv. Hvis du bliver berørt af en flyforsinkelse – uanset om det gælder ud- eller hjemrejse, vil vi naturligvis gøre vores bedste for at gøre ventetiden så behagelig som muligt og minimere eventuelle gener.
Rejser du med charterfly? Hvis du rejser med et charterfly, og dit fly bliver forsinket på udrejsen, holder vi dig løbende orienteret via SMS. Det er derfor vigtigt, at vi har det korrekte mobilnummer registreret på din booking. Ved forsinkelse på hjemrejsen vil vores rejseledere i lufthavnen informere dig løbende – enten personligt eller via SMS.
Rejser du med rutefly? Hvis du rejser med rutefly til et rejsemål uden Apollo-personale, vil du få information om eventuelle flyforsinkelser direkte fra flyselskabet. Flyselskabets repræsentanter vil holde dig opdateret, og du kan også finde information på den pågældende lufthavns hjemmeside.
Information under forsinkelser Ved flyforsinkelser kan der være mange forskellige faktorer, der spiller ind og påvirker situationen, og derfor kan det være vanskeligt at oplyse præcise tidspunkter med det samme. Under en forsinkelse arbejdes der intensivt med at finde løsninger og alternativer, og det kan tage tid, før endelig og bekræftet information kan gives. Sammen med flyselskaberne bestræber vi os på at holde dig løbende opdateret, og så snart der foreligger nye, bekræftede oplysninger, vil du få besked.
Mad, drikke og indkvartering ved forsinkelser Ved en flyforsinkelse kan du have ret til forplejning i form af forfriskninger, måltider og eventuel indkvartering. I hvilket omfang afhænger af forsinkelsens karakter. Det er flyselskabet eller dets repræsentant i lufthavnen, der skal sørge for dette. Typisk sker det via meal vouchers, som kan bruges på bestemte steder i lufthavnen. Hvis flyselskabet ikke tilbyder forplejning, kan du selv betale for nødvendige udgifter og efterfølgende få refunderet rimelige omkostninger. Husk altid at gemme kvitteringer. Skulle dit fly blive forsinket til næste dag, er flyselskabet forpligtet til at stille overnatning samt transport mellem lufthavn og hotel til rådighed, hvis forsinkelsens varighed begrunder dette.
Læs mere information om flyforsinkelser på denne side.
Tilslutningsfly og anden transport Hvis du benytter tilslutningsfly, tog eller anden transport til Apollos afrejselufthavn, er vores klare anbefaling altid, at der på forhånd er indlagt en buffer på mindst 3–4 timer – både ved udrejse og hjemrejse. Vær opmærksom på, at Apollo som udgangspunkt ikke yder refusion, hvis du ikke når flyet på grund af forsinket tilslutningsrejse. Vi dækker heller ikke ekstraomkostninger ved mistede flyforbindelser på rejsen som følge af forsinkelse. Her henviser vi i stedet til egen rejseforsikring.
I henhold til internationale luftfartsbestemmelser og gældende sikkerhedsregler har flyselskabet ret til at afvise passagerer, der er påvirket af alkohol eller euforiserende stoffer, og som vurderes at kunne udgøre en risiko for sikkerheden ombord. Det er flyets kaptajn, der har det endelige ansvar for denne beslutning.
Hvis flyselskabets sikkerhedsbestemmelser og instruktioner, som gives af flyselskabets personale, ikke følges, kan passagerer også nægtes transport. Passagerer, der nægtes befordring af disse årsager, har ikke krav på refusion af ubrugte billetter eller dækning af eventuelle udgifter til hjemrejse m.m. I tilfælde af trusler, vold eller andre hændelser, som medfører ekstra omkostninger, kan den eller de ansvarlige passagerer holdes økonomisk ansvarlige, ligesom politiet kan blive tilkaldt.
Har man en kendt sygdom (fx hjerte- eller lungesygdom), som kan medføre særlige behov under flyvningen, er det passagerens eget ansvar at fremskaffe en erklæring fra en speciallæge samt forsikringsselskabet, der dokumenterer, at man er egnet til at flyve. Denne dokumentation skal indsendes til flyselskabet i god tid forud for rejsen, som herefter vurderer, om passageren kan medtages på flyvningen. Flyselskabet kan kræve, at man selv medbringer eventuelt nødvendigt ekstra ilt. Flykaptajnen har til enhver tid ret til at afvise en passager, hvis der vurderes at være sundheds- eller sikkerhedsmæssige risici forbundet med deltagelsen i flyvningen.