På hotellet
Her har vi samlet al information, der generelt er værd at vide om forhold på vores hoteller.
De afstande, der er angivet på vores hjemmeside under hoteller og fanen Fakta, refererer til den nærmeste strand og det nærmeste lokale centrum – ikke nødvendigvis den største strand eller det mest centrale område på rejsemålet.
Med lokalt centrum menes typisk det nærmeste mindre bysamfund eller område med butikker og restauranter.
Alle afstande er målt fra hotellets ejendomsgrænse. Det betyder, at den faktiske afstand fra din specifikke indkvartering, kan være længere end angivet.
De billeder, du ser på vores hjemmeside under de enkelte hoteller, er eksempler på, hvordan indkvarteringen typisk kan se ud. Ikke alle værelser eller lejligheder vil nødvendigvis være indrettet som vist på billederne. Der kan være variationer i både størrelse, planløsning, interiør og indretning – også inden for samme værelses- eller lejlighedskategori.
Bemærk desuden, at værelser kan have forskellig udsigt og placering i forhold til det, der vises på billederne. Nogle hoteller har også flere bygninger, hvoraf ikke alle nødvendigvis fremgår af billedmaterialet.
Billederne er nogle gange taget med såkaldte vidvinkelobjektiver, hvilket kan få værelser, pools og andre faciliteter til at fremstå større end de i virkeligheden er. Billederne er desuden taget i det bedst mulige vejr, og viser hotellet fra sin bedste side.
Ved nyopførte hoteller kan det forekomme, at vi – særligt op til sæsonstart – kun har adgang til skitsebilleder. Der tages derfor forbehold for ændringer og afvigelser, indtil endelige billeder foreligger.
Fitnessrum kan variere i størrelse og udstyr, og kan normalt ikke sammenlignes med et almindeligt fitnesscenter. Hotellernes underholdnings- og sportsaktiviteter kan også være af varierende standard og mod betaling. Hvis der annonceres med underholdning på et hotel, så er det som udgangspunkt altid internationalt fremført, medmindre der specifikt er oplyst andet. Underholdningen kan variere afhængig af sæson samt hotelkategori og rejsemål.
Særlige hotelfaciliteter såsom f.eks. massage, spa, fitness og sauna er, hvis intet andet er anført, mod betaling. Det samme gælder de fleste former for vandsport samt adgang til tennisbane, minigolf m.v., der sædvanligvis heller ikke er inkluderet i rejsens pris, ligesom det også må forventes, at der på visse hoteller opkræves for fx solstole, parasoller, deponering, aircondition, internetadgang.
Tilgængelighed og begrænsninger Vær opmærksom på, at visse faciliteter kan være lukkede eller utilgængelige som følge af dårligt vejr eller andre forhold udenfor Apollos kontrol.
De fleste hoteller har et ordensreglement, der blandt andet angiver, hvornår der skal være ro på hotellet. Der kan også være regler for besøgende, som ikke selv bor på hotellet.
Rygning Flere lande har indført rygeforbud, hvilket blandt andet betyder, at det ikke er tilladt at ryge på offentlige steder som restauranter, caféer og lignende. Langt de fleste hoteller tillader ikke rygning på værelser eller i lejligheder, dog er rygning som udgangspunkt tilladt på balkoner og terrasser.
Hotellet har forskellige regler for rygning i fællesområder, både indendørs og udendørs. Hoteller har forskellige regler for rygning i fællesområder både ude og inde – spørg i receptionen, hvad der gælder på netop dit hotel. Hvis du er følsom over for rygning eller har allergier, er det dit eget ansvar at tjekke hotellets rygepolitik inden booking.
Egen mad og drikke Bemærk, at det på mange hoteller ikke er tilladt ikke at medbringe mad og drikkevarer på hotellet, herunder både værelset eller ved poolområdet, der er købt uden for hotellets område. Hotellet kan forbeholde sig retten til at konfiskere medbragte varer.
Kæledyr Som udgangspunkt er det ikke tilladt at medbringe kæledyr på vores hoteller. Vi kan dog ikke garantere, at der ikke tidligere har opholdt sig dyr på værelserne. Det er heller ikke tilladt at medbringe kæledyr i transferbusserne.
Her har vi samlet en oversigt over hvad, der generelt gør sig gældende for de værelsestyper, der oftest tilbydes på hoteller i vores program. Bemærk, at detaljer og specifikationer kan variere, og vi henviser derfor altid til den præcise værelsesbeskrivelse på vores hjemmeside under det pågældende hotel og fanen Værelsestyper.
Enkeltværelser Et enkeltværelse er beregnet til én person, og er oftest mindre end et dobbeltværelse. På nogle hoteller kan enkeltværelser være af en lavere standard og have en mindre attraktiv beliggenhed sammenlignet med fx dobbeltværelser. Da de fleste hoteller kun råder over et begrænset antal enkeltværelser, kan prisen være forholdsmæssigt høj. Det forekommer også, at hoteller tilbyder dobbeltværelser som enkeltværelser – i så fald opkræves der ofte et enkeltværelsestillæg eller tomsengstillæg.
Dobbeltværelser Et dobbeltværelse består af ét rum beregnet til to personer, og er typisk indrettet med enten to enkeltsenge, en grand-lit (smallere end en standard dobbeltseng) eller en dobbeltseng. Både størrelse, indretning og beliggenhed inden for hotelområdet varierer – selv inden for samme værelseskategori og hotel.
Familie-værelser Et familie-værelse kan være udformet som ét stort rum med soveafdeling i åben planløsning, et værelse med sovealkove (f.eks. med køjesenge), et værelse med hems – eller to sammenhængende dobbeltværelser med dør imellem (connecting doors).
Junior-suiter En junior-suite er som regel et større værelse med en kombineret sove- og opholdsafdeling i åben planløsning.
Suiter En suite består typisk af et separat soveværelse og opholdsrum.
Sovepladser og opredning Soveværelserne i alle værelsestyper er typisk beregnet til to personer og udstyret med enten to enkeltsenge, en dobbeltseng eller en mindre dobbeltseng. I nogle værelser er der mulighed for opredninger, hvilket dog kan gøre pladsen på værelset trang.
OBS! Udformning og indretning kan variere kraftigt mellem de forskellige rejsemål. De interiørbilleder, der vises på vores hjemmeside, er udelukkende typeeksempler. Både totalarealet og planløsningen kan variere – også mellem værelser af samme type på det samme hotel. Det oplyste antal kvadratmeter for indkvarteringen kan på nogle hoteller omfatte både boligarealet og udepladsen, mens det på andre hoteller kun dækker selve boligarealet.
Badeværelset Afløbsrørene i badeværelserne er ofte meget smalle, især på hoteller i for eksempel Grækenland. Derfor bliver gæster ofte bedt om at lægge toiletpapir i en særlig beholder ved siden af toilettet. Skridsikre måtter og bruseforhæng forekommer sjældent og er generelt ikke standardudstyr.
Værelsets beliggenhed på hotellet Værelserne har forskellig placering på hotellets område, og forhold som udsigt, solforhold på udepladsen og eventuel støj fra hotellets daglige drift kan variere betydeligt. Disse forhold kan som udgangspunkt ikke oplyses på forhånd – medmindre en specifik værelsestype eller placering er tilkøbt hjemmefra. I så fald vil dette fremgå af bookingbekræftelsen under Værelsestype. Det er desuden altid hotellet, der foretager den endelige værelsesfordeling, og vi har derfor ikke mulighed for at oplyse, hvilket værelse du får tildelt, før check-in ved ankomst.
Her har vi samlet en oversigt over hvad, der generelt gør sig gældende for de lejlighedstyper, der oftest tilbydes på hoteller i vores program. Bemærk, at detaljer og specifikationer kan variere, og vi henviser derfor altid til den præcise værelsesbeskrivelse på vores hjemmeside under det pågældende hotel og fanen Værelsestyper. Lejlighederne på vores hoteller er ikke udstyret på samme niveau som permanente boliger herhjemme. Indretning og køkkenudstyr tager som regel udgangspunkt i antallet af ordinære sengepladser – både når det gælder møblement og service. Det er sjældent, at lejlighederne har egentlige dagligstuemøbler.
Køkkenfaciliteterne er som regel bedst egnet til lettere madlavning. Lejlighederne er typisk udstyret med enkelt køkkenudstyr – som udgangspunkt ét glas, én kop, én tallerken og ét sæt bestik pr. person samt en gryde og en stegepande.
Forbrugsvarer som fx toiletpapir, opvaskebørste, karklude og rengøringsmidler er som udgangspunkt ikke inkluderet i opholdet. Vi anbefaler derfor, at man selv medbringer blandt andet viskestykker, proptrækker, dåseåbner og eventuelt kaffetragt eller kaffefilter.
1-værelses lejligheder Består af ét rum, der fungerer med kombineret opholds- og soveområde, ofte med en integreret køkkenniche. Spisepladsen kan i nogle tilfælde være placeret på balkonen/terrassen. Disse lejligheder er generelt små og kan nogle steder være på størrelse med et almindeligt hotelværelse. 1-værelses lejligheder betegnes også som studios.
2-værelses lejligheder Udformningen varierer, men består som regel af ét separat soveværelse samt enten et køkken eller et kombineret opholdsrum og køkken. Nogle 2-værelses lejligheder har to separate soveværelser samt et kombineret køkken og gang. Spisepladsen kan være placeret inde i lejligheden eller ude på balkonen/terrassen.
3-værelses lejligheder Størrelse og udformning varierer. Den mest almindelige type består af to separate soveværelser samt et kombineret opholdsrum med ekstraseng og køkken. Andre planløsninger kan dog forekomme.
Sovepladser og opredning Soveværelserne i alle lejlighedstyper er typisk beregnet til to personer og udstyret med enten to enkeltsenge, en dobbeltseng eller en mindre dobbeltseng. I nogle lejligheder er der mulighed for opredning, men det kan medføre begrænset gulvplads.
OBS! Udformning og indretning kan variere kraftigt mellem de forskellige rejsemål. Billederne af interiøret, der vises på vores hjemmeside, er kun eksempler. Både det samlede areal og plantegningen kan variere – selv mellem værelser af samme type på det samme hotel. Det angivne antal kvadratmeter for gæsteindkvartering på nogle hoteller omfatter både opholdsareal og udendørsareal, mens det på andre kun refererer til selve opholdsarealet.
Badeværelset Afløbsrørene i badeværelserne er ofte meget smalle, især på hoteller i for eksempel Grækenland. Derfor bliver gæster ofte bedt om at lægge toiletpapir i en særlig beholder ved siden af toilettet. Skridsikre måtter og bruseforhæng forekommer sjældent og er generelt ikke standardudstyr.
Lejlighedernes beliggenhed på hotellet Lejlighederne har forskellig placering på hotellets område, og forhold som udsigt, solforhold på udepladsen og eventuel støj fra hotellets daglige drift kan variere betydeligt. Disse forhold kan som udgangspunkt ikke oplyses på forhånd – medmindre en specifik værelsestype eller placering er tilkøbt hjemmefra. I så fald vil dette fremgå af bookingbekræftelsen under Værelsestype. Det er desuden altid hotellet, der foretager den endelige værelsesfordeling, og vi har derfor ikke mulighed for at oplyse, hvilken lejlighed du får tildelt, før check-in ved ankomst.
I henhold til internationale hotelregler kan man som udgangspunkt tjekke ind på hotellet fra kl. 15.00 på ankomstdagen. Dette gælder også for gæster, der ankommer til rejsemålet om natten eller tidligt om morgenen samme dag. Udtjekning skal som regel ske senest kl. 12.00 på afrejsedagen – nogle gange tidligere – for at rengøringspersonalet kan nå at gøre værelset klar til næste gæst. Dette gælder også, selvom man først rejser senere på dagen eller om aftenen.
Forplejning på hotellet De bestilte pensioner (måltider m.m.) følger altid indkvarteringsperioden. Det betyder, at du ikke kan forvente at nyde måltider eller drikkevarer på hotellet, før du har tjekket ind, eller efter du har tjekket ud.
Faciliteter på afrejsedagen Mange hoteller tilbyder et sted, hvor man på afrejsedagen kan opbevare sin bagage og eventuelt tage et bad eller klæde om inden hjemrejsen. Ved sen afrejse kan det i nogle tilfælde være muligt at leje værelset i længere tid, men dette afhænger af hotellets bookingsituation på dagen og kan derfor først afklares under opholdet. Al kontakt og eventuel betaling vedrørende sen udtjekning skal aftales direkte med receptionen. Bemærk også, at man i nogle tilfælde selv er ansvarlig for sin bagage efter udtjekning.
Mange af vores hoteller tilbyder internet via kabel eller trådløse opkobling, men forbindelsen er ofte hverken lige så hurtig eller stabil som den, du er vant til hjemmefra. Da mange gæster deler netværket, og dækningen skal række over et stort område, kan der forekomme kortere afbrydelser eller udfald i flere timer ad gangen.
Flere hoteller blokerer desuden for VPN-forbindelser eller lignende trafik, hvilket kan gøre det vanskeligt at arbejde online. Derfor kan vi aldrig garantere, at du har adgang til stabilt internet til f.eks. streaming af film eller arbejde. Har du brug for fuld og sikker adgang under ferien – særligt hvis du skal arbejde – anbefaler vi, at du benytter mobilt internet som alternativ. Apollo påtager sig intet ansvar for kvaliteten af hotellets internetforbindelse.
Alle hoteller klassificeres af de enkelte landes myndigheder ud fra forskellige skalaer. Vi har valgt at supplere denne klassificering med vores egen, som fremgår på hvert af vores hoteller i charterregi og vises med vores Apollo-sole. Vores klassificering er tænkt som en hjælp til dig, når du skal finde den standard, der passer til dine ønsker. Klassificeringen er tilpasset det enkelte rejsemål og land baseret på lokale traditioner og standarder, og det kan derfor være vanskeligt at sammenligne klassificeringer på tværs af lande. Når du selv sammensætter din rejse med valg af hotel, afrejsedato og rejselængde, anvender vi hotellets officielle klassificering.
Vores egen klassificering med sole giver et overblik over indkvarteringens samlede standard. To sole svarer til den mest enkle form for overnatning i vores program. Et plus angiver, at indkvarteringen ligger lidt over gennemsnittet for sin klassificering. Vi klassificerer altid hotellerne ud fra en samlet vurdering af beliggenhed, faciliteter, indkvarteringsmuligheder, serviceniveau, aktivitetsudbud og øvrige forhold på og ved hotellet. Det er derfor et helhedsindtryk af stedet, der gør sig gældende og er ikke kun et udtryk for selve indkvarteringens standard. For eksempel kan et hotel i mellemklassen (tre sole) få et plus, hvis det har ekstra faciliteter såsom pool eller tennisbane. Det er vigtigt at være opmærksom på, at standarden kan variere fra land til land. Derfor kan samme klassificering dække over forskelle i komfort og faciliteter afhængigt af rejsemålet.
Højeste standard - 6 sole Hoteller af absolut højeste klasse. Her bor du på rejsemålets ypperste hoteller.
Høj standard - 5 sole Nye eller nyere hoteller, høj standard, højt serviceniveau og al tænkelig komfort. Ofte velkendte førsteklasses hoteller med mange faciliteter.
Bedre mellemklasse - 4 sole Smagfuldt indrettede hoteller og lejlighedshoteller med f.eks. have, pool, restaurant og bar. God service og en del faciliteter.
Mellemklasse - 3 sole Populære hoteller/lejligheder i mellemklassen. Rimelige faciliteter og værelser/lejligheder, der dog kan forekomme lidt slidte. Som oftest findes her reception, pool og bar. Der er normalt en god og afslappet stemning og et venligt personale.
Lav standard - 2 sole Meget enkle hoteller/pensionater. Perfekt, hvis du ikke lægger vægt på komfort og faciliteter, men hellere vil prioritere oplevelser. Forekommer ofte slidte, og både service og rengøring kan være svingende. Aircondition kan ikke forventes.
Værelseskategorier Bemærk, at hotellerne ofte tilbyder flere værelsestyper end dem, vi har tilgængelige. Det samme værelse kan desuden være navngivet forskelligt hos os og på hotellets egen hjemmeside.
Ændringer i klassificeringen Nogle hoteller og lejligheder kan fra tid til anden ændre klassificering. Hvis der fx over tid ikke foretages større renoveringer, men kun løbende vedligeholdelse, er det naturligt, at et eventuelt '+' kan bortfalde, eller at hotellet kan rykke en kategori ned. Hotellers klassificering kan desuden ændre sig mellem sommer og vinter samt i forbindelse med renoveringer eller andre ændringer. På vores hjemmeside finder du den til enhver tid gældende klassificering, og prisen er altid tilpasset denne.
Hotellets standard samt det land, der besøges, vil afspejles i både udvalget og kvaliteten af den mad, der tilbydes i hotellernes måltidspakker. Det vil sige, at hvis du vælger et mellemklassehotel, vil maden svare til maden på en mellemklasserestaurant i det pågældende land. Du kan læse mere om hvad, der normalt indgår i de forskellige måltidstyper på siden her.
Madtraditionerne i de sydlige lande adskiller sig ofte fra de danske, og selvom kravene til hygiejne opfylder landets standarder, svarer de ikke nødvendigvis til danske forhold.
Hvis der indgår måltider i rejsens pris, vil det fremgå af din billet, og der vil i hotelbeskrivelsen være nævnt, hvis det gennem os er muligt at tilkøbe måltidspakker som tillæg til rejsens pris. Pensionerne (måltider m.m.) følger desuden altid indkvarteringsperioden. Det betyder, at du ikke kan forvente at nyde måltider eller drikkevarer på hotellet, før du har tjekket ind, eller efter du har tjekket ud. Vær også opmærksom på, at måltidspakker bestilt hjemmefra ofte har en anden pris end på hotellet, og at de på visse hoteller kan være udsolgt allerede før din ankomst.
Det er desuden ikke alle hoteller, der tilbyder sukkerfri drikkevarer eller lignende lightprodukter. Det er heller ikke tilladt for hotellerne at serverer alkohol til unge under 18 år, selvom det indgår i den bestilte måltidspakke.
Madallergi Som madallergiker på ferie i udlandet bør man tage visse forholdsregler, da kendskabet til madallergi fortsat kan være begrænset i mange lande. Enkelte hoteller tilbyder specialkost, men vi har ingen samlet oversigt over disse muligheder. Det er derfor den rejsendes eget ansvar at afklare dette direkte med det pågældende hotel. Man kan ikke forvente, at der tilbydes allergitilpasset mad, medmindre dette på forhånd er skriftligt bekræftet.
Egen mad og drikke Bemærk, at det på mange hoteller ikke er tilladt ikke at medbringe mad og drikke, der er købt uden for hotellets område. Hvis der er en minibar på værelset/lejligheden, kan du normalt ikke bruge den som køleskab til din egen mad og drikke.
Overbooking Selvom vi har faste kontrakter med vores hotelpartnere, kan det ske, at hoteller overbookes - det vil sige hoteller udlejer flere værelser, end de reelt har. Det kan betyde, at vi skal flytte dig til et andet hotel, og her er vores praksis så vidt muligt få overnatning på et hotel af samme standard og beliggenhed. Modtager vi information om overbooking inden rejsens start, giver vi dig besked på forhånd, men sker overbookingen i stedet tæt på din afrejse, vil du blive informeret af vores rejseledere ved ankomst.
Skift af hotel Vælger du at skifte hotel eller værelse/lejlighed under dit ophold, skal du normalt betale et afbestillingsgebyr for den indkvartering du fraflytter fra samt prisforskellen til den nye indkvartering. Dette betales direkte på rejsemålet. Det er ikke altid muligt at skifte hotel/værelse/lejlighed under dit ophold, da dette afhænger af ledig kapacitet. Refusion af den resterende del af hotelopholdet kan som udgangspunkt ikke forventes, medmindre andet er aftalt med Apollo. Hvis man vælger at flytte til et andet hotel, er man selv ansvarlig for og afholder selv udgiften til transporten mellem hotellerne, medmindre andet er aftalt med Apollo.
For at sikre god vandkvalitet indeholder både salt- og ferskvandspools kemikalier. Der bruges blandt andet klor. Misfarvning af hår og badetøj kan forekomme ved badning i klorvand. Der er normalt ingen livredder på hotellet. Apollo anbefaler alle familier med mindre børn at medbringe og anvende badebleer, når de opholder sig i poolen.
Opvarmning Pools i middelhavsområdet er sjældent opvarmet, men har et hotel opvarmet pool, vil det fremgå af vores hotelbeskrivelse. Opvarmede pools holder normalt en vandtemperatur på omkring 22 grader eller mere, men kan tabe et par grader om aftenen, nætterne, morgenen og i tilfælde af dårligt vejr.
Solstole Af hensyn til plads rundt ved poolen er der sjældent liggestole til alle hotellets gæster på dets fællesarealer. Vis hensyn og brug ikke flere solstole, end du har brug for. De fleste hoteller har en reservationspolitik og opfordrer til, at man ikke reserverer solstole i længere tid af gangen. Apollo kan dog ikke drages til ansvar i forhold til håndhævelsen af denne regel.
Rengøring på hotellet er som regel betydeligt lettere end den, du er vant til derhjemme. Du skal derfor ikke forvente, at den daglige rengøring svarer til en hovedrengøring. Som oftest omfatter den typisk gulvfejning, aftørring af borde, tømning af skraldespande samt redning af senge.
Ankomstrengøring tæller med i det samlede antal rengøringsdage, ligesom skift af håndklæder og sengetøj gør. Ved skift af linned to gange om ugen betyder det, at der – ud over rent linned ved ankomst – kun foretages ét yderligere skift. På middelklassehoteller skiftes sengetøj og håndklæder som regel én til to gange om ugen. Rengøringen kan finde sted fra formiddagen og helt frem til sidst på eftermiddagen. Hvis du bor i lejlighed, står du selv for opvask samt rengøring af køkkenudstyr. Opvaskemiddel, børste m.m. må man ofte købe selv, og nogle steder kan det også være nødvendigt selv at skulle købe toiletpapir.
I nogle lande er visse fuglearter fredede, og derfor må fuglereder ikke fjernes – selv hvis de fx er bygget på din balkon. Spørg gerne hotellet om ekstra rengøring af din balkon eller terrasse, hvis det bliver nødvendigt.
Der er som regel to ordinære sengepladser pr. indkvartering, enten som to enkeltsenge, én dobbeltseng eller én grand-lit (smal dobbeltseng), med mindre andet fremgår af hotelbeskrivelsen under den respektive værelsestype.
Ekstrasengsrabat for børn og voksne Det er som oftest muligt at få opstillet en ekstraseng på værelset eller i lejligheden. En ekstraseng består typisk af en sovesofa, drømmeseng eller en lænestol, hvilket betyder, at komforten kan være lavere end i en almindelig seng. Af denne grund tilbyder de fleste hoteller også rabat, hvis man sover i en ekstraseng. Værelser og lejligheder er normalt indrettet til to personer, så du skal også forvente reduceret plads ved brug af en ekstraseng.
På nogle hoteller tilbydes ekstrasenge kun til børn, mens det på andre hoteller er forventet, at børn deler ordinærseng med forældrene. Hvad der præcis gælder på dit hotel, vil som oftest stå oplyst i værelsesbeskrivelsen under det respektive hotel på vores hjemmeside.
Børnesenge På flere af vores udvalgte hoteller for børnefamilier kan du leje en tremmeseng til børn under 2 år. Hvis det er muligt på dit hotel, så kan det tilvælges i bestillingsvinduet eller efterfølgende via Min Rejse på vores hjemmeside.
På vores øvrige hoteller bestilles og betales der direkte til hotellet for leje af tremmesenge, da dette ligger uden for vores regi. Vi kan derfor heller ikke på forhånd garantere tilgængelighed. Giv os dog gerne besked i forbindelse med din booking eller umiddelbart efter, så vi kan videreformidle ønsket om en tremmeseng til hotellet. De vil herefter forsøge at imødekomme ønsket i det omfang, det er muligt.
Bemærk, at standarden for børnesenge i udlandet kan være lavere end i Danmark, og dyner kan ej heller forventes.
Støj og daglig drift på hotellet Opfattelsen af støj varierer fra person til person. Nogle finder det hyggeligt med en nærliggende bar, mens andre kan opleve det som forstyrrende. Hverdagen forløber helt almindeligt på de fleste af vores rejsemål – også i turistsæsonerne. Skraldebilerne kører derfor også her deres tidlige morgenrunder, lige såvel som den daglige drift af et hotel kan høres, når der fx leveres varer til restauranten eller ventilationssystemet arbejder på højtryk. Mange hoteller er desuden lydbare, hvilket betyder, at man kan forvente at høre lyde fra hotellets daglige aktiviteter og fra andre gæster.
Byggestilen på vores rejsemål adskiller sig markant fra den nordiske. På grund af det varmere klima er der sjældent behov for isolering, og hoteller samt boliger er ofte opført i mursten. Det kan derfor forekomme, at døre og vinduer ikke slutter helt tæt, eller at der er mellemrum under døre, da lister ikke bruges i samme grad som hjemme. Dette kan også medføre, at indkvarteringen kan opleves mere lydt. Nogle hoteller tilbyder desuden værelser eller lejligheder med dørforbindelse til naboværelset. Hvis du bliver indkvarteret i et sådant, kan du opleve mere støj fra naboen, da døren ikke isolerer lige så godt som en væg.
Andre gæsters adfærd De fleste hoteller har enkle regler for at alle trives, men nogle gange opstår der desværre forstyrrelser fra andre hotelgæster. Vi kan ikke gøres ansvarlige for andre gæsters opførsel, men vores rejseledere hjælper dig gerne med at tale med forstyrrende medrejsende, hvis du gør dem opmærksom herpå.
Vedligeholdelse og akutte reparationer Reparationer og/eller vedligeholdelse af hotellets faciliteter sker også med jævne mellemrum, og selvom der er meget faste procedurer for dette, så opstår der ind imellem akutte situationer, som hotellet er nødsaget til at reagere på straks. Det kan fx være, at de ser sig nødsaget til at lukke poolen i et givent tidsrum, hvis der er opstået problemer med renseanlægget.
Bygge- og renoveringsarbejde Renoveringer og byggerier er almindeligt i turistområder, og de rejsende skal til en vis grad være forberedt på at kunne blive ramt af dette. Graden af støj vil variere med det arbejde, der skal udføres. Arbejdet kan omfatte alle dele af en byggeproces såsom grundarbejde med pilotering i jorden, trafik til/fra byggepladsen, opførelse af nybyggeri samt indretning og færdiggørelse.
Kontrakter med vores hoteller indgås oftest et år i forvejen, og det kan derfor ske, at der i mellemtiden påbegyndes bygge- og renoveringsarbejde på stedet. Hotellerne vil i sådanne situationer altid forsøge at placere vores gæster så langt fra det berørte område på hotellet som muligt, så vores gæster opnår mindst mulig påvirkning.
Hvis vi bliver informeret om byggearbejde eller støjgener af væsentlig betydning, vil vi opdatere hotel- og/eller områdets beskrivelse på vores hjemmeside. Bemærk dog, at byggearbejde undertiden kan påbegyndes med kort varsel, og at vi derfor ikke altid når at modtage informationen rettidigt.
Nye hoteller og opstartsudfordringer Ved åbning af et helt nye hoteller kan der forekomme mindre opstartsudfordringer – som f.eks. tekniske justeringer eller faciliteter, som endnu ikke er fuldt funktionsdygtige. Hotellerne gør altid deres ypperste for at sikre en gnidningsfri start, men mindre "børnesygdomme" kan forekomme i forbindelse med et nybyggeri.
Indkvartering kan variere med hensyn til udsigt og beliggenhed – nogle værelser vender mod havet og byder på havudsigt, mens andre vender mod gaden og byder på udsigt dertil. Nogle kan også være placeret tæt på hotellets bar, mens andre er placeret i et af hotellets mere rolige områder. Det er altid hotellerne, der står for den endelige placering af vores gæster på stedet, så vi har hjemmefra ingen indflydelse på denne fordeling.
I forbindelse med bestilling af rejsen er du meget velkommen til at oplyse særlige ønsker til blandt andet værelsesplaceringen. F.eks. en bestemt etage, mod sol, med skygge eller værelser, der ligger ved siden af hinanden. Vi noterer herefter disse på din billet, så hotellets reception automatisk informeres forud for din ankomst. Vi gør dog opmærksom på, at sådanne ønsker aldrig kan garanteres af hotellet. Det gælder også ønsker om specifikke værelsesnumre. Ønsker af denne type noteres på rejsebeviset, men udgør ikke en garanti.
Hvis hotellet tilbyder værelser med bestemt beliggenhed eller særlige faciliteter (f.eks. havudsigt, pooludsigt, strandnær placering m.m.) mod tillæg, kan man ikke forvente, at sådanne ønsker opfyldes, medmindre de er bestilt og betalt på forhånd. Det gælder også faciliteter som direkte pooladgang, balkon mv. Ønsker om gratis opgradering kan desværre heller ikke imødekommes.
OBS: "Vender mod havet" betyder udelukkende, at værelset er placeret mod havet – direkte havudsigt kan derfor ikke garanteres.
Bemærk venligst, at ønsker til bookingen kun kan tilføjes ved telefonisk henvendelse til vores kundeservice på 35 20 19 00. Det er ikke muligt selv at tilføje disse ønsker online.
Disse typer af afgifter er obligatoriske for besøgende og fastsættes af de lokale myndigheder i de enkelte lande af forskellige årsager. Formålet med dem varierer, men pengene går som regel til tiltag, der skal fremme turismen i landet. Gebyret er personligt, opkræves på rejsemålet og betales til hotellet i forbindelse med opholdet. Beløbet kan variere afhængigt af faktorer som antallet af overnatninger, indkvarteringens standard samt selve rejsemålet.
Vær opmærksom på, at denne afgift hverken kan betales til Apollo eller forhandles væk. Afgifterne kan desuden ændres med kort varsel uden forudgående information.
Du finder nærmere oplysninger om, hvad der gælder for netop dit hotel under det respektive hotel og fanen ’Fakta’.
Hvilken udeplads værelset eller lejligheden har, kan du se i hotelbeskrivelsen og/eller på dine rejsedokumenter samt under din booking, der findes tilgængeligt under Min rejse her på vores hjemmeside. Nogle indkvarteringer har dog ingen udeplads tilknyttet, hvilket i så fald også vil fremgå af rejsedokumenterne.
På nogle hoteller er det også muligt at bestille indkvartering med en specifik udsigt, fx hav- eller pooludsigt, og i de fleste tilfælde er dette mod et ekstra gebyr. Hvis der ikke er bestilt en bestemt udsigt, kan udsigten variere og fx vende mod en gade eller en nærliggende bygning.
Herunder beskriver vi de mest almindelige typer af udepladser i vores program.
Terrasse En terrasse indebærer en placering i grundplan, og er normalt åben. Nogle steder ses indgangen til indkvarteringen via terrassen.
Balkon En balkon er hævet fra jorden, og er som oftest lukket til af en mur/rækværk/glas i halv højde hele vejen rundt.
Balkon i stueplan En balkon i stueplan er let hævet fra jorden, og balkonen er som oftest lukket til af en mur/rækværk/glas i halv højde hele vejen rundt.
Nedsænket udeplads En terrasse der ligger helt eller delvist er under grundplan, og indkvarteringer med disse udearealer kan virke mørke.
Fransk balkon Et udeareal uden mulighed for at sidde på balkonen, da den franske balkon typisk blot er en balkondør med en lille ståplads udenfor.
Ingen udeplads Ingen udeplads og ej heller mulighed for at åbne en terrassedør.
Generelt for udepladser Størrelsen på udepladsen kan variere inden for det samme hotel. Udepladsen er ikke altid størrelsesmæssigt tilpasset eller møbleret efter antallet af de personer, som bor på værelset/i lejligheden, og der kan derfor ikke forventes at være stole eller liggestole til rådighed for gæster, der benytter ekstra opredninger. Ligeledes kan vi ikke garantere sol på den eller de udepladser, der hører til værelset.
Vandrationering kan forekomme på flere rejsemål, især i tørkeperioder. På nogle øer og rejsemål kan langvarig tørke medføre begrænset adgang til vand, hvilket også kan påvirke hotelgæster. Apollo kan ikke påtage sig ansvar eller yde kompensation i tilfælde af strømsvigt, olie-, vand- eller varmtvandsmangel.
Ofte opvarmes vandet via solfangere på hotellets tag, hvilket betyder, at vandtemperaturen kan være lavere i perioder med dårligt vejr eller når mange gæster bader samtidigt. De fleste hoteller har varmtvandsbeholdere af begrænset størrelse, så det kan ikke forventes, at flere personer kan tage bad lige efter hinanden. Der kan desuden opstå perioder med ustabil strømforsyning.
Aircondition og opvarmning Aircondition findes tilgængelig i indkvarteringen på mange hoteller, og det fremgår altid af hotelbeskrivelsen under fanen værelsestyper, hvis dette tilbydes. I nogle tilfælde kan aircondition kun benyttes i bestemte tidsrum og er sjældent i drift i forårs- og efterårssæsonen. Bemærk, at der som oftest opkræves et gebyr for brug af airconditionen, som afregnes direkte med hotellet.
På mange rejsemål gælder der lokale regler og restriktioner for energiforbrug. Dette kan betyde, at aircondition kun fungerer, når man fysisk opholder sig i værelset, og kun i dagens varmeste timer. På visse destinationer har myndighederne desuden fastsat grænser for, hvor lavt temperaturen må indstilles – fx 26 grader om sommeren og 21 grader om vinteren – som led i energibesparelsesinitiativer.
Aircondition findes normalt i enten opholdsrum eller soveværelse, og der må ikke forventes aircondition i alle rum. Anlæggene varierer i kvalitet og kapacitet fra hotel til hotel – ældre modeller kan støje mere end nyere. Kondensdannelse er normalt ved høje temperaturer og luftfugtighed, og det kan derfor forekomme, at der drypper eller løber vand fra anlægget.
Af hensyn til miljøet og for at opnå den bedste effekt anbefales det, at døre og vinduer holdes lukkede, når airconditionanlægget er i gang. Bemærk, at der kan gå lidt tid, før værelset er afkølet, hvis anlægget har været slukket.
Opvarmning via centralvarme sker normalt efter behov og i begrænsede tidsrum, afhængigt af lokale regler og vejrlig. Klimaanlæg må som udgangspunkt ikke forventes at fungere som varmeapparat, medmindre andet er angivet i hotelbeskrivelsen.
De fleste hoteller tilbyder deponeringsbokse mod betaling. Vi anbefaler, at du benytter denne mulighed for at opbevare dine værdigenstande sikkert. Information om deponeringsmuligheder findes under fanen "Fakta" på det enkelte hotels beskrivelse. Bemærk, at der på nogle hoteller kan kræves et depositum, som betales lokalt. Bor du på et hotel uden deponeringsmulighed, kan vores rejseledere oplyse om nærmeste mulighed for sikker opbevaring.
Vi anbefaler, at du kun medbringer et minimum af værdigenstande på rejsen, da disse kan tiltrække uvedkommende opmærksomhed. Du er selv ansvarlig for opbevaring af penge, smykker og andre værdigenstande under hele opholdet. Apollo kan ikke holdes ansvarlig for tab eller tyveri – heller ikke af genstande opbevaret i hotellets deponeringsbokse.
Det er dit eget ansvar at skaffe dokumentation ved eventuelle skader eller tyveri under rejsen. Apollo kan desværre ikke ledsage dig til politiet eller fungere som tolk, men vores rejseledere kan som regel hjælpe med at bestille en tolk for egen regning. Vi kan heller ikke fremskaffe politirapporter eller anden dokumentation på dine vegne.
Husk at gennemgå din rejse- og indboforsikring inden afrejse for at sikre, at du er korrekt dækket – især i forhold til kontanter og værdigenstande, da der ofte er en øvre erstatningsgrænse i tilfælde af tyveri. Du kan finde information om Apollos rejseforsikringer her.