Rejser for dig med særlige behov
Her har vi samlet al information, der er værd for dig at vide, når du rejser med særlige behov.
Vi gør vores bedste for at sikre, at alle rejsende, uanset behov, får en vellykket ferie med både behagelig flyrejse og et hotel med god fremkommelighed. Tilgængeligheden og faciliteterne på vores rejsemål kan dog variere meget, og desværre er standarden for tilpasning til gæster med særlige behov og funktionsnedsættelser ofte anderledes end den, vi er vant til herhjemme.
For at kunne tilpasse rejsen bedst muligt til dine behov og sikre en problemfri ferie er det vigtigt, at vi allerede ved booking får indsigt i alle relevante oplysninger om dine konkrete krav og behov for ferien. På den måde bliver vi bekendte med, hvilke krav dine særlige behov stiller til en velfungerende rejse, og kan fra starten planlægge en ferie, der giver dig de bedst mulige rammer for en komfortabel og vellykket ferie.
Hvis du har brug for hjælp til at komme fra check-in til gaten og/eller flyet, er det muligt at bestille assistance i lufthavnen. Assistenten er gratis, men skal bestilles gennem os i god tid inden rejsen. Afhængigt af hvor meget hjælp du har brug for, kan vi bestille forskellige typer assistance:
Til gaten: Her hjælpes du frem til gaten. Det forudsætter, at du selv kan komme fra gate til flysæde, hvilket i nogle tilfælde kan indebære fx trapper.
Til flydøren: Du vil modtage assistance til flydøren. Her hjælpes du frem til flyets dør. Det forudsætter, at du selv kan komme fra flydør til flysæde.
Til flysædet: Her bliver du hjulpet hele vejen frem til dit flysæde, hvilket inkluderer bærehjælp ombord.
Du kan registrere dit behov via dette link, eller kontakte os straks efter bestilling på tlf. 35 20 19 00 indenfor vores åbningstider, så vi kan sørge for den rette hjælp til dig.
Hjælpemidler Hjælpemidler som fx sammenklappelige kørestole og rollatorer kan checkes ind uden ekstra betaling, forudsat at oplysningerne indsendes i god tid, så flyselskabet kan godkende dem, og at du har bestilt assistance i lufthavnen. Ved indtjekning skal hjælpemidlerne foldes sammen og afleveres sammen med den øvrige bagage. Herefter kan du låne en lufthavnens kørestole, som du kan benytte frem til gaten.
Hvis du har en elektrisk kørestol, skal flyselskabet have information om batteriet for at vurdere, om det er godkendt til flyvning. Bemærk, at der kan være begrænsninger på, hvor mange elektriske kørestole der må medbringes på samme fly. Du kan på siden her udfylde oplysninger om din kørestol.
Special bagage Har du brug for at medbringe specialbagage på flyrejsen, enten som håndbagage eller indchecket bagage, skal vi have besked i god tid, så vi kan søge om tilladelse hos flyselskabet. Du kan indsende oplysningerne via denne side, hvorefter vi vender tilbage, når flyselskabet har vurderet din forespørgsel.
Receptpligtig medicin Hvis du skal medbringe receptpligtig medicin, som er nødvendig under rejsen, anbefaler vi, at du altid pakker medicinen i håndbagagen i original emballage. Vær opmærksom på, at myndighederne i udlandet kan kræve en forklaring på, hvorfor du rejser med medicin. Læs gerne mere på denne side.
Ved rejser til lande i Schengen-samarbejdet skal du for at medbringe visse medicintyper, derfor have et såkaldt pillepas. Pillepasset udstedes på apoteket, som også kan vejlede om medicin på rejsen. Læs mere her.
OBS! Lande uden for Schengen kan have helt specifikke krav til dokumentation. Vi anbefaler derfor altid at kontakte det pågældende lands ambassade for at få information om gældende regler vedrørende medicin på rejsen.
Medicinsk udstyr Hvis du har brug for at medbringe medicinsk udstyr i din håndbagage, så skal vi formentligt søge om tilladelse hos flyselskabet forud for din rejse. CPAP-apparater er dog undtaget og må medbringes i håndbagagen inden for den normale vægtgrænse uden forudgående tilladelse.
Der findes medicinsk ilt ombord til akutte sygdomstilfælde, men såfremt du ved, at du har behov for ilt under flyvningen, så skal du selv medbringe den ilt, du har brug for. Der er dog restriktioner i forhold til hvor mange antal af iltflasker, der må medbringes ombord på en flyvning, samt hvordan de skal opbevares/pakkes. Det er derfor vigtigt, at vi i god tid forud for ferien bliver gjort opmærksom på dit behov og din forespørgsel, således vi hurtigst muligt kan søge om godkendelse hos det respektive flyselskab.
Du bedes derfor venligst udfylde formularen på siden her med alle relevante oplysninger, hvorefter vi vender retur, når forespørgslen er afklaret hos flyselskabet. Vi anbefaler desuden altid, at du medbringer en lægeerklæring på engelsk, hvis du har medicinsk udstyr med i din håndbagage, således den kan fremvises ved sikkerhedskontrollen ved forespørgsel.
Sygdom og lægeattest Hvis du har en sygdom (fx hjerte- eller lungesygdomme), der kan medføre særlige behov under flyvningen, er det dit ansvar at medbringe læge- og forsikringsattester, der dokumenterer, at du kan flyve. Er du i tvivl, kan du kontakte os, så vi kan tjekke, om flyselskabet kræver attester.
Siddeplads ombord Af sikkerhedsmæssige årsager har flyselskaber begrænsninger på, hvor personer med nedsat funktion må sidde. Derfor er det vigtigt, at du informerer os om dine særlige behov eller behov for assistance.
Hvis du har bestilt assistance i lufthavnen, vil du automatisk få vinduesplads, da funktionsbesværede passagerer ikke må sidde ved gangpladser, nødudgange eller forreste række. Dette gælder fx døve, blinde eller personer, der har brug for hjælp til at komme til og fra flyet.
Mange flyselskaber tilbyder, mod betaling, muligheden for at forudbestille siddeplads, så du kan vælge den plads, der passer dig bedst. Det kan du læse mere om på siden her under det respektive flyselskab. Flyselskaberne gør deres bedste for at placere rejseselskaber samlet, men det kan ikke garanteres, hvis pladser ikke er forudbestilt.
Som udgangspunkt kan kørestole desværre ikke medbringes i transferbusserne. Vi hjælper naturligvis gerne med at arrangere alternativ transport inden afrejse, men det sker for egen regning og kan medføre ekstra omkostninger. Kontakt os derfor gerne i god tid med dine ønsker, så vi kan undersøge mulighederne. Bemærk, at specialtransfer ikke er tilgængelig på alle rejsemål.
Vores rejseledere kan desværre ikke bistå med at løfte eller bære personer eller deres bagage om bord.
Vi tilbyder hoteller med værelser, der er delvist tilpasset gæster med handicap og godkendt efter lokale standarder, men ikke nødvendigvis efter skandinavisk niveau. Kun få hoteller har egentligt handicaptilpassede værelser eller lejligheder, og antallet er begrænset. Adgang til alle faciliteter kan ikke altid garanteres for kørestolsbrugere, og hotelområder kan være kuperede med smalle badeværelser, elevatorer og andre forhold, der ikke lever op til danske standarder for ”handicapvenlige” løsninger.
Du kan finde vores forslag til hoteller på denne side, men kontakt os gerne i forbindelse med booking, så vi kan forespørge hotellet om ledige værelser og sammen sikre at dørmål, faciliteter og andre forhold matcher dine behov og gør din rejse så komfortabel som muligt.