Information om flyforsinkelser

Ved flyforsinkelser gør Apollo og flyselskabet alt for at lindre konsekvenserne fra forsinkelsen. Her på siden finder du information om aktuelle og længerevarende flyforsinkelser, regler om kompensation, forsinkelsesbeviser og ofte stillede spørgsmål.

 

Her finder du information i forbindelse med flyforsinkelser. Det er afgørende, om du flyver med charterfly eller rutefly, i forhold til hvordan og hvor du modtager information.

Rejser du med charterfly?

Rejser du med charterfly, og er dit fly forsinket på udrejsen, vil vi løbende informere dig om flyforsinkelsen på SMS. Det er derfor også vigtigt, at det er korrekt mobilnummer som fremgår på din billet. Er dit fly forsinket på hjemrejsen, har vi rejseledere, som løbende vil holde dig opdateret i lufthavnen eller på SMS.

Rejser du med rutefly?

Rejser du med rutefly til et rejsemål uden Apollo-personale, vil du få information omkring flyforsinkelsen direkte fra flyselskabet. Flyselskabets repræsentanter vil holde dig opdateret, ligesom du også kan finde information på den pågældende lufthavns hjemmeside.

 


 

Information om aktuelle flyforsinkelser

Ved en længere flyforsinkelse kan du finde information om dit fly herunder, hvor vi løbende vil lave opdateringer i forbindelse med forsinkelsen.

Ingen aktuelle flyforsinkelser i øjeblikket

 

Apollo Rejser er omfattet af pakkerejseloven. Vi følger retningslinjerne som er udstukket vedrørende kompensation for flyforsinkelser. Har du krav på kompensation i forbindelse med en forsinkelse, vil dette automatisk blive udbetalt til dig. Du behøver ikke at foretage dig noget. Se mere om reglerne for kompensation herunder.


Kompensation for forsinkelse på udrejsen

Pakkerejseloven

Herunder kan du se, hvornår du ifølge de almindelige betingelser for køb og deltagelse i pakkerejser samt retningslinjerne der er udstukket af pakkerejseankenævnet, har krav på kompensation i forbindelse med en flyforsinkelse. Vær opmærksom på at kompensation på baggrund af pakkerejsen kun udbetales til pakkerejser. Har du bare bestilt en flybillet, får du derfor ingen kompensation.  

 

 

1 dagsandel modsvarer 1/14 (for 7 overnatninger) eller 1/28 (for 14 overnatninger) og udregnes på rejsens pris fratrukket forsikringer og andre tillægsydelser.
1 døgnandel modsvarer 1/7 (for 7 overnatninger) eller 1/14 (for 14 overnatninger) og udregnes på rejsens pris fratrukket forsikringer og andre tillægsydelser.

EU-forordning om flyforsinkelser

Foruden kompensation fra de almindelige betingelser for køb og deltagelse i pakkerejser, kan du også være berettiget til kompensation efter EU-forordning 261/04. Et sådan krav skal rettes direkte til transportøren, som er flyselskabet. Apollo Rejser kompensere ikke for EU-forordningen. Din rejse er omfattet EU-forordningen hvis du;

  • flyver fra en lufthavn i et EU-land
  • lander i en lufthavn i et EU-land med et EU-flyselskab
  • mellemlander uden for EU som en del af en rejse, der startede i EU, eller som en del af en hjemrejse til et EU-land med et EU-selskab (købt som en samlet reservation).
  • er mødt op i check-in i lufthavnen senest 45 minutter før den planlagte afgang, medmindre flyselskabet på skrift har oplyst andet.
     

EU-forordningen kan give dig ret til kompensation, ombooking, refusion af flybilletter, forplejning og eventuelt overnatning, mens du venter på et andet fly. Læs mere om reglerne og dine rettigheder på forbrugerrådet Tænks hjemmeside

Flyselskabet har ret til at fratrække eventuel kompensation udbetalt af Apollo i forbindelse med flyforsinkelsen.


Kompensation for forsinkelse på hjemrejsen

Pakkerejseloven

Ved forsinkelser på hjemrejsen ydes der i udgangspunkt ikke kompensation, da man ikke mister tid på rejsemålet. Har du købt en pakkerejse, vil Apollo og deres samarbejdspartnere arrangere kost og logi i henhold til gældende love og regler, hvis dette skulle være nødvendigt. 

Ved forsinkelser på hjemrejsen skal den rejsende normalt selv dække eventuelle udgifter til hotelophold og nye tilslutningsbilletter, hvis man ankommer for sent til fly, tog- eller busforbindelser, medmindre forsinkelsen i henhold til rejsebetingelserne anses for en mangel. Vi anbefaler dog, at du ansøger om at få dækket disse udgifter via din rejseforsikring. Her er det vigtigt, at du gemmer alle kvitteringer og dokumentation i forbindelse med forsinkelsen. 

Ønsker du at reklamere over forsinkelsen til Apollo, skal dette gøres via vores reklamationsformular. 

Indsend reklamation

EU-forordning om flyforsinkelser

Foruden kompensation fra de almindelige betingelser for køb og deltagelse i pakkerejser, kan du også være berretiget til kompensation efter EU-forordning 261/04. Et sådan krav skal rettes direkte til transportøren, som er flyselskabet. Apollo Rejser kompensere ikke for EU-forordningen. Din rejse er omfattet EU-forordningen hvis du;

  • flyver fra en lufthavn i et EU-land
  • lander i en lufthavn i et EU-land med et EU-flyselskab
  • mellemlander uden for EU som en del af en rejse, der startede i EU, eller som en del af en hjemrejse til et EU-land med et EU-selskab (købt som en samlet reservation).
  • er mødt op i check-in i lufthavnen senest 45 minutter før den planlagte afgang, medmindre flyselskabet på skrift har oplyst andet.
     

EU-forordningen kan give dig ret til kompensation, ombooking, refusion af flybilletter, forplejning og eventuelt overnatning, mens du venter på et andet fly. Læs mere om reglerne og dine rettigheder på forbrugerrådet Tænks hjemmeside

Flyselskabet har ret til at fratrække eventuel kompensation udbetalt af Apollo i forbindelse med flyforsinkelsen.

 

Har dit fly været forsinket på ud- eller hjemrejsen, og skal du lave en sag hos dit forsikringsselskab, er det nødvendigt med et forsinkelsesbevis. I de fleste tilfælde, skal du henvende dig direkte til flyselskabet for at få forsinkelsesbeviset.

 

Ingen flyselskaber kan undgå flyforsinkelser. Flyforsinkelser kan opstå på baggrund af en lang række forskellige faktorer så som trængsel i luftrummet, tekniske problemer, voldsomt vejr mv. Her finder du svar på ofte stillede spørgsmål.

Godt at vide om tilslutningsbilletter

Enhver flyforbindelse bør bestilles med gode tidsmarginer. Vi anbefaler en tidsmargin på minimum 3-4 timer, hvis du har egen forbindelse til/fra afgangs-/ankomstlufthavn i Danmark (fx fly, tog osv.). Tilslutningsbilletterne bør også være mulige at ændre, hvis det er nødvendigt, evt. mod et gebyr. Ekstra tilslutningsomkostninger i tilfælde af sen ankomst dækkes normalt ikke.