Flyforsinkelser
Her finder du informationer om fothold der relaterer sig til din rejse, hvis du har været berørt af en flyforsinkelse på hjemrejsen.
Desværre kan ingen flyselskaber helt undgå forsinkelser. De kan opstå af mange forskellige årsager – som fx trængsel i luftrummet, tekniske udfordringer eller dårligt vejr. Vi gør altid vores bedste for at hjælpe, når vores gæster bliver berørt af en flyforsinkelse på ud- eller hjemrejsen.
Har du kommentarer eller bemærkninger til forløbet, er du meget velkommen til at udfylde vores reklamationsformular her på siden her. Vi anbefaler dog, at du først læser informationerne i de øvrige faner forinden.
Hvis dit fly på ud- eller hjemrejsen har været forsinket, og du skal oprette en sag hos dit forsikringsselskab, skal du bruge et forsinkelsesbevis. Herunder kan du se, hvordan du indhenter det:
Braathens International Airlines Kontakt selskabet direkte for at få tilsendt et forsinkelsesbevis. Deres kontaktoplysninger finder du her.
SAS Du kan selv downloade et forsinkelsesbevis via dette link. Husk, at have flynummer og bookingnummer klar. Har du spørgsmål, kan du kontakte SAS her.
Jettime Kontakt selskabet direkte for at få tilsendt et forsinkelsesbevis. Deres kontaktoplysninger finder du her.
Atlantic Airways Kontakt selskabet direkte for at få tilsendt et forsinkelsesbevis. Deres kontaktoplysninger finder du her.
Andre flyselskaber Kontakt flyselskabet direkte for at få tilsendt et forsinkelsesbevis, som du kan videresende til dit forsikringsselskab.
Vi er som rejsebureau underlagt Lov om pakkerejser og kompensere derfor altid vores gæster i henhold til denne.
Kompensationer i henhold til EU-forordning 261/04 skal således rettes direkte til flyselskabet, eftersom det er en lovgivning, de er underlagt. Et sådant krav skal være modtaget af flyselskabet inden for 2 måneder efter forsinkelsen.
Rettigheder i henhold til EU-forordning 261/2004
Hvis du bliver forsinket på din rejse, kan du kræve kompensation fra flyselskabet i henhold til EU-forordningen. Følgende kriterier skal dog opfyldes:
Flyet er afgået fra en lufthavn i EU.
Flyet ankom til en EU-lufthavn med et EU-registreret flyselskab. Alternativt en lufthavn uden for EU, men med et EU-registreret flyselskab.
Du skal have været om bord på den pågældende flyvning.
Kravet skal være modtaget af flyselskabet inden for 2 måneder efter forsinkelsen.
Gælder, hvis flyet ankommer mere end 3 timer for sent til din destination. Forordningen gælder dog ikke, hvis forsinkelsen skyldes uforudsete hændelser som vejr eller strejker.
Eventuelle krav i henhold til EU-forordningen skal, som også tidligere nævnt, fremsættes over for flyselskabet. Flyselskabet kan fratrække allerede udbetalt kompensation i henhold til pakkerejseloven. Hvis forsinkelsen er mere end 5 timer fra det forventede afgangstidspunkt, giver EU-forordningen dig mulighed for at aflyse flydelen af rejsen. Vær opmærksom på, at du i så fald ikke får refunderet eventuel indkvartering eller andre tillæg, som du ikke kan bruge.
Som rejsebureau er vi underlagt Lov om Pakkerejser og sikrer derfor altid, at vores gæster kompenseres i overensstemmelse med de gældende regler. Reglerne heri varierer dog afhængigt af, om forsinkelsen har været på udrejsen eller hjemrejsen. Se oversigt nedenfor.
Forsinkelser på udrejsen: I tabellen herunder kan du se, hvornår du ifølge de udstukne retningslinjer fra Lov om pakkerejser har ret til et prisnedslag i forbindelse med en flyforsinkelse. Prisnedslaget udregnes på baggrund af rejsens pris fratrukket forsikringer og eventuelle tillægsydelser. Rejsens grundpris skal derefter deles med antal overnatninger, afhængigt af om erstatningen lyder på en dagsandel eller døgnandel.
Rejselængde | Længden på forsinkelse ved ankomst til rejsemålet | Udløser det kompensation? | Hvilket prisnedslag? |
1-6 overnatninger | Under 5 timer | Nej | Ingen |
| Over 5 timer | Ja | 1 døgnandel** |
7 overnatninger eller mere | Under 6 timer | Nej | Ingen |
| 6 timer - 10 timer | Ja | 1 dagsandel*(0,5 dag af ferien) |
| 10 timer - 24 timer | Ja | 1 døgnandel (1 dag af ferien) |
| 24 timer - 48 timer | Ja | 2 døgnandel * (2 dage af ferien)* |
*)1 dagsandel = 1/14 for 7 overnatninger eller 1/28 for 14 overnatninger. **) 1 døgnandel = 1/7 for 7 overnatninger eller 1/14 for 14 overnatninger.
Forsinkelser på hjemrejsen: Forsinkelser på hjemrejsen berettiger ikke til kompensation, da man ikke mister tid på rejsemålet. Har du købt en pakkerejse, vil vi sammen med vores samarbejdspartnere gøre vores bedste for at arrangere kost og logi i henhold til gældende love og regler, hvis det bliver nødvendigt.
Husk altid at gemme alle kvitteringer og relevant dokumentation vedrørende forsinkelsen.