SAS
SAS' strategi er at udskifte ældre fly med den nyeste generation, der har 15-30% lavere brændstofforbrug. De fokuserer også på at reducere deres påvirkning af klimaet og miljøet gennem forskellige initiativer, hvor de primære miljøområder omfatter flyenes brændstofeffektivitet, ressourceudnyttelse og affaldsreduktion. Deres mål er at reducere vores CO2-udledning, optimere ressourceforbruget og fremme bevarelsen af biodiversiteten. Med FN's mål for bæredygtig udvikling er SAS' kernefokus på at mindske vores klimapåvirkning, forbedre ressourceeffektiviteten og skabe en attraktiv arbejdsplads. Inden 2025 sigter SAS mod at sænke den samlede CO2-udledning med 25 % sammenlignet med 2005. SAS er en del af HySkies-projektet sammen med Vattenfall, Shell og LanzaTech, hvor de undersøger produktionen af syntetisk bæredygtigt flybrændstof (SAF). I stedet for at bruge nye fossile materialer i produktionsprocessen vil det syntetiske SAF blive produceret af fossilfri elektricitet og genanvendt kuldioxid fra fjernvarme. Kunder kan købe Go Smart- eller Plus Pro-billetter med 50 % biobrændstof inkluderet for at sænke CO₂-udledningen fra deres SAS-rejse. Rejsende kan købe biobrændstof for 10 USD/10 SEK EUR/100 NOK/70 DKK pr. 20 minutters blok af biobrændstof. Det betyder, at du skal købe tre blokke biobrændstof til en 60-minutters flyvning for at tilføje 100 procent biobrændstof til din flyvning. De tilbyder også Travel Pass Biofuel til folk, der rejser regelmæssigt til den samme destination og er på udkig efter det bedste tilbud med maksimal komfort i SAS Plus, og som ønsker at træffe et mere bæredygtigt valg.
Jettime
Jettime har som mål løbende at arbejde hen imod en mere bæredygtig flydrift. Flyselskabet har valgt at arbejde med FN's verdensmål for bæredygtig udvikling, især med fokus på mål 8, Anstændigt arbejde og økonomisk vækst, og 12, Ansvarligt forbrug og produktion, som er tættest på Jettimes kerneforretning og inden for områder, hvor de har den største indvirkning. Jettime har også som mål at reducere CO2-udledningen med 10 % pr. passagersædekilometer og reducere forbruget af engangsplast om bord med 50 %.
BRA
Braathens har en lang historie med at arbejde med bæredygtige løsninger og har et ambitiøst mål om at nå netto-nuludledning for vores indenrigsflyvninger allerede i 2030. I 2022 vil BRA, som et af de første flyselskaber i verden, lancere muligheden for at vælge mellem en almindelig flybillet og en bioflybillet. Braathens tilbyder muligheden for biobrændstof. Med en almindelig flybillet flyver du på almindeligt jetbrændstof og med en Bio-flybillet på 50 procent biobrændstof. For at du kan vælge en flyvning på 100 procent biobrændstof, er der også et valgfrit produkt »Ekstra biobrændstof«. Braathens har testet ''The Perfect Flight'' i 2019, hvor flyvningen var fuldstændig klimaoptimeret og reducerede de fossile emissioner med 46 procent sammenlignet med en normal flyvning. Det biobrændstof, som BRA bruger, reducerer den fossile CO2-udledning med ca. 80 procent set i et livscyklusperspektiv. Leverandøren af Braathens biobrændstof er Air BP, og brændstoffet er fremstillet af brugt fritureolie, som er et affaldsprodukt, der hovedsageligt stammer fra fødevareindustrien. Alle medlemmer af deres bonusprogram BRA Vänner kan veksle deres bonuspoint til biobrændstof.
AEGEAN Airlines
AEGEAN Airlines har fastsat specifikke prioriteter for reduktion af udledninger baseret på fornyelse af flåden med fly med ny motorteknologi, optimering af flyveprocedurer, bæredygtige flybrændstoffer og syntetiske brændstoffer med lavt kulstofindhold samt deltagelse i emissionshandels- og udligningssystemer. AEGEAN implementerer et program for bæredygtige flybrændstoffer. Undersøgelsen af implementeringen startede i 2019, og i juli 2021 fandt den første flyvning sted med en blanding af konventionelle og bæredygtige flybrændstoffer (SAF). AEGEAN har en kontinuerlig implementering af ruteoptimeringsprocesser og brændstoføkonomipraksis. Det fokuserer også på korrekt planlægning af sit flynetværk for at opnå den bedst mulige præstation til tiden. For at reducere spild i forbindelse med flyservice har AEGEAN redesignet de tilbudte måltider og deres emballage. AEGEAN gennemfører en række foranstaltninger for at reducere støjforureningen fra sine aktiviteter. Især er det nye A320neo-flys støjaftryk næsten 50 % lavere sammenlignet med den tidligere generation af fly. Det har en positiv indvirkning på passagerer, lufthavne og de mennesker, der bor i nærheden af dem.
Sunclass Airlines
Sunclass Airlines har formået at reducere udledningen med 20 % pr. passagerkilometer i løbet af de sidste 20 år ved hjælp af effektivitetstiltag og ved at reducere brændstofforbruget. Flyselskabet bruger nye Airbus A330-900neo, som producerer 23 % mindre CO2-udledning pr. passagerkilometer sammenlignet med deres nuværende langdistancefly. Inden 2023 vil hele deres flåde være opgraderet til de nye, mere effektive fly. De har et ambitiøst mål om at reducere CO2-udledningen med 25 % inden 2023, med 50 % inden 2040 og med et mål om nul nettoudledning inden 2050.