Information om flyforsinkelser

Ved flyforsinkelser gør Apollo og flyselskabet alt for at lindre konsekvenserne fra forsinkelsen. Her på siden finder du information om aktuelle og længerevarende flyforsinkelser, regler om kompensation, forsinkelsesbeviser og ofte stillede spørgsmål.

Aktuelle flyforsinkelser

Her finder du information i forbindelse med flyforsinkelser. Det er afgørende, om du flyver med charterfly eller rutefly, i forhold til hvordan og hvor du modtager information.

Rejser du med charterfly?

Rejser du med charterfly, og er dit fly forsinket på udrejsen, vil vi løbende informere dig om flyforsinkelsen på SMS. Det er derfor også vigtigt, at det er korrekt mobilnummer som fremgår på din billet. Er dit fly forsinket på hjemrejsen, har vi rejseledere, som løbende vil holde dig opdateret i lufthavnen eller på SMS.

Rejser du med rutefly?

Rejser du med rutefly til et rejsemål uden Apollo-personale, vil du få information omkring flyforsinkelsen direkte fra flyselskabet. Flyselskabets repræsentanter vil holde dig opdateret, ligesom du også kan finde information på den pågældende lufthavns hjemmeside.

Kompensation ved flyforsinkelse

Apollo Rejser er omfattet af pakkerejseloven. Vi følger retningslinjerne som er udstukket vedrørende kompensation for flyforsinkelser. Se mere om reglerne for kompensation herunder.
 

Pakkerejseloven
 

Kompensation for forsinkelser på udrejsen

Herunder kan du se, hvornår du ifølge de almindelige betingelser for køb og deltagelse i pakkerejser samt retningslinjerne der er udstukket af pakkerejseankenævnet, har krav på kompensation i forbindelse med en flyforsinkelse. Vær opmærksom på at kompensation på baggrund af pakkerejsen kun udbetales til pakkerejser. Har du bare bestilt en flybillet, får du derfor ingen kompensation.  


1 dagsandel modsvarer 1/14 (for 7 overnatninger) eller 1/28 (for 14 overnatninger) og udregnes på rejsens pris fratrukket forsikringer og andre tillægsydelser.
1 døgnandel modsvarer 1/7 (for 7 overnatninger) eller 1/14 (for 14 overnatninger) og udregnes på rejsens pris fratrukket forsikringer og andre tillægsydelser.

Kompensation for forsinkelse på hjemrejsen

Ved forsinkelser på hjemrejsen ydes der i udgangspunkt ikke kompensation, da man ikke mister tid på rejsemålet. Har du købt en pakkerejse, vil Apollo og deres samarbejdspartnere arrangere kost og logi i henhold til gældende love og regler, hvis dette skulle være nødvendigt. 

Ved forsinkelser på hjemrejsen skal den rejsende normalt selv dække eventuelle udgifter til hotelophold og nye tilslutningsbilletter, hvis man ankommer for sent til fly, tog- eller busforbindelser, medmindre forsinkelsen i henhold til rejsebetingelserne anses for en mangel. Vi anbefaler dog, at du ansøger om at få dækket disse udgifter via din rejseforsikring. Her er det vigtigt, at du gemmer alle kvitteringer og dokumentation i forbindelse med forsinkelsen. 

 

EU-forordning om flyforsinkelser

Ved forsinkelser på hjemrejsen ydes der i udgangspunkt ikke kompensation, da man ikke mister tid på rejsemålet. Har du købt en pakkerejse, vil Apollo og deres samarbejdspartnere arrangere kost og logi i henhold til gældende love og regler, hvis dette skulle være nødvendigt. 

Ved forsinkelser på hjemrejsen skal den rejsende normalt selv dække eventuelle udgifter til hotelophold og nye tilslutningsbilletter, hvis man ankommer for sent til fly, tog- eller busforbindelser, medmindre forsinkelsen i henhold til rejsebetingelserne anses for en mangel. Vi anbefaler dog, at du ansøger om at få dækket disse udgifter via din rejseforsikring. Her er det vigtigt, at du gemmer alle kvitteringer og dokumentation i forbindelse med forsinkelsen. 

Forsinkelsesbeviser

Har dit fly været forsinket på ud- eller hjemrejsen, og skal du lave en sag hos dit forsikringsselskab, er det nødvendigt med et forsinkelsesbevis. I de fleste tilfælde, skal du henvende dig direkte til flyselskabet for at få forsinkelsesbeviset. Du finde forsinkelsesbevis herunder.

Dato Flynr. Rute Forsinkelsesbevis
25.05.2022 SK7745 Samos-København Download

 

Hvis du har fløjet med Braathens International Airlines på rute BIX2504 København-Gran Canaria d. 6 januar, og har behov for at få en PIR rapport for manglende bagage, kan du hente dette dokument ved at klikke: Her. Dokumentet skal udfyldes og sendes til Braathens på mailen du har modtaget på SMS fra Apollo. 

 

For at læse, downloade og udskrive pdf-filer kræver det, at du har programmet Adobe Reader installeret på din computer. Programmet er gratis og kan hentes her. Download Adobe Reader »

 

Spørgsmål og svar

Ingen flyselskaber kan undgå flyforsinkelser. Flyforsinkelser kan opstå på baggrund af en lang række forskellige faktorer så som trængsel i luftrummet, tekniske problemer, voldsomt vejr mv. Her finder du svar på ofte stillede spørgsmål.

Godt at vide om tilslutningsbilletter

Enhver flyforbindelse bør bestilles med gode tidsmarginer. Vi anbefaler en tidsmargin på minimum 3-4 timer, hvis du har egen forbindelse til/fra afgangs-/ankomstlufthavn i Danmark (fx fly, tog osv.). Tilslutningsbilletterne bør også være mulige at ændre, hvis det er nødvendigt, evt. mod et gebyr. Ekstra tilslutningsomkostninger i tilfælde af sen ankomst dækkes normalt ikke. 

Information om forsinkelser 

Under fanen "aktuelle forsinkelser" kan du se mere om hvordan du får information i forbindelse med flyforsinkelser.

Kompensation ved flyforsinkelse

Under fanen "kompensation ved flyforsinkelse" finder du alt information om hvilke rettigheder du har, når dit fly er forsinket. 

Kan jeg få hotelværelse under forsinkelsen? 

Alt afhængig af hvor lang tid forsinkelsen er, kan der blive tale om længere eller kortere ophold på hotel. Du vil modtage information, hvis dette er aktuelt. 

Hvorfor får jeg ikke mere information? 

Der kan være mange faktorer, som spiller ind og har påvirkning på en flyforsinkelse. Derfor er det ofte svært, at komme med præcise tidspunkter. Under flyforsinkelser bliver der arbejdes intenst med mange forskellige løsninger og alternativer, hvilket gør det svært at give korrekt og hurtig information før alt er helt klarlagt. Vi bestræber os sammen med flyselskaberne altid på løbende at give information og opdateringer.