Om flyrejsen/i lufthavnen

Når du har købt en rejse, hvor rutefly indgår, skal du være opmærksom på de regler og betingelser, der gælder, når du rejser med et rutefly. Typisk kan billetter ikke ændres eller afbestilles, uden det medfører meromkostninger. Hos nogle flyselskaber har vi mulighed for at ændre navn i bestillingen mod et gebyr.

Ruteflyselskaberne pålægger arrangøren af rejsen at udstede flybilletter i god tid (ofte lige efter bestillingen). Når en flybillet er udstedt, har arrangøren dermed en økonomisk forpligtelse overfor flyselskabet. Hvis den rejsende vælger at annullere rejsen, skal den rejsende betale flyselskabets gebyr samt eventuel afbestillingsgebyr fra hotel/krydstogt. I tillæg kommer nedenstående gebyr fra Apollo i tilfælde af annullering fra den rejsende. Den præcise størrelse på gebyret oplyses ved kontakt til Apollo. 

Apollos gebyrer for pakkerejser med fly, hotel og eventuelt krydstogt (fleksible pakkerejser), kun rutefly, kun hotel og event: 

Afbestilling af fly og hotel 1000,- pr. person+ leverandørens omkostninger
Afbestilling af fly, hotel og krydstogt/event 1000,- pr. person+ leverandørens omkostninger
Afbestilling eller ændring af hotel 500,- pr. person + leverandørens omkostninger pr. værelse
Navneændring - hvis tilladt af flyselskabet Min. 500,- pr. person + flyselskabets omkostninger
Ændring af afrejsetidspunkt (tid eller dato) - hvis tilladt af hotel samt flyselskab Min. 500,- pr. person + leverandørens omkostninger 
Afbestilling af ruteflybillet (kun fly); kun refundering af flyskatter muligt. 750,-  pr. person

OBS: I mange tilfælde er fly og hotel ikke refunderbare, og gebyret vil da være 100% af rejsens pris.

Mad og drikke om bord
De fleste flyselskaber har ikke mad og drikke inkluderet i prisen for deres flyvninger i Europa. Du kan købe dette om bord, såfremt flyselskabet tilbyder det. For oversøiske flyvninger er et let måltid som regel inkluderet i billettens pris, men nogle flyselskaber udbyder dette som tilkøb om bord.

Check-in
De fleste selskaber tilbyder muligheden for at checke ind 24 timer før afrejse, og du kan som oftest også her vælge sæder på flyet – naturligvis afhængig af hvad der på flyet er ledigt. Vi anbefaler, at du benytter online check-in via flyselskabets hjemmeside, hvis det er muligt. Du kan checke ind direkte på flyselskabets hjemmeside eller på checkmytrip.com. Checker du ind i lufthavnen, gør vi opmærksom på, at enkelte flyselskaber tager et mindre gebyr på for dette. Tjek venligst dette på flyselskabets hjemmeside.

Vi anbefaler, at du er i ekstra god tid i lufthavnen, dvs. ca. 2 timer før afgang ved rejse inden for Europa, og 3 timer før afgang ved oversøiske rejser – også selvom du har checket ind på forhånd. Tjek gerne din afrejselufthavns hjemmeside for mere information. Der kan forekomme køer til fx ’bagagedrop’ samt sikkerhedskontrollen. 

Bagage
Bagagereglerne varierer fra flyselskab til flyselskab; på nogle flyvninger er bagage inkluderet, og på andre er det ikke inkluderet. Du får information om, hvad der gælder for bagage på netop din flyvning ved bestilling af rejsen. For nærmere information vedrørende bagagevægt samt størrelse henviser vi til det respektive flyselskabs hjemmeside. Vær opmærksom på at enkelte flyselskaber tager betaling for bagage som checkes ind.

For nærmere information vedrørende sikkerhedsregler for håndbagage henviser vi til lufthavnens hjemmeside. Se fx www.cph.dk eller www.bll.dk

Skadet eller bortkommen bagage
Bagage, der er kommet på afveje, eller er blevet skadet under transporten, skal omgående meldes til flyselskabets handlingsselskab i lufthavnen. Du vil herefter få en bekræftelse på hændelsen/skaden, en såkaldt PIR-rapport (Property Irregularity Report). Rapporten skal sendes til flyselskabet for eventuel erstatning, og her kræves det, at du sender den originale PIR-rapport. Flyselskabet afviser dit krav, hvis du ikke har fået udarbejdet en PIR-rapport.

Hvis der skulle ske noget med din bagage, vil du blive erstattet i henhold til flyselskabets gældende regler. Vi gør opmærksom på, at flyselskaberne kun udbetaler et begrænset beløb til erstatning af skadet bagage. Hvis indholdet i kufferten er skadet, skal du venligst kontakte dit flyselskab. Hvis du har en rejseforsikring, gælder den oftest også for skadet samt mistet bagage, og normalt er deres dækning bedre, end flyselskabets, hvorfor det kan være en fordel for dig at kontakte forsikringsselskab frem for flyselskab.

Forudbestilling af sæder på flyrejsen
Hos mange flyselskaber er det muligt at forudbestille sæde om bord mod et gebyr. For nærmere information henviser vi til det respektive flyselskabs hjemmeside.

Opgradering på flyrejsen
Hos nogle flyselskaber er det muligt at opgradere sin plads på flyet til eksempelvis business eller premium klasse mod et gebyr. Tjek på flyselskabet hjemmeside hvad er muligt på netop din flyvning.
Priserne varierer kraftigt fra flyselskab til flyselskab afhængig af opgraderingens størrelse. Mod forespørgsel er vi naturligvis altid behjælpelige med at undersøge både tilgængelighed samt eksakte priser på din respektive flyafgang.

Hvis du ønsker at anvende bonuspoint i forbindelse med betaling af opgraderingen, skal du kontakte flyselskabet direkte.

Navneændringer 
Vær opmærksom på at der er strenge regler for ændringer af for- eller efternavn på rutefly. Dette gør sig også gældende, hvis det blot er en stavefejl. Nogle flyselskaber tillader navneændringer mod et gebyr (som minimum kr. 500). Ved bestilling er det derfor af yderste vigtighed, at du dobbelttjekker navnene. Navnet skal være identisk med det navn, der står anført på dit pas. Er der forskel på disse, kan du nægtes adgang ved indcheckningen på flyet.

Tidsændringer
Tidsændringer kan forekomme. Vi vil altid så vidt det er muligt informere om ændringer, der finder sted på ud- såvel som hjemrejsen. Dette sker enten pr. mail eller telefon til den mailadresse/telefonnummer, som du har oplyst ved bestilling af rejsen. Tidsændringer indebærer normalt vis ikke delvis refundering af rejsens pris i form af en kompensation.

Flyforsinkelser
Forsinkelser kan opstå ved blandt andet en teknisk fejl, dårligt vejr eller overbelastning af trafikken i luften. Eventuelle tilslutningsfly bør derfor bestilles med gode marginer. Tilslutningsbilletterne bør derfor også være ombookingsbare. Ved forsinkelser skal du forholde dig til den information, som gives af flyselskabet eller deres repræsentanter i lufthavnen.

Afvisning af passagerer
I følge internationale luftfartsregler kan flyselskabet afvise passagerer, som er påvirket af f.eks. alkohol eller narkotika. Det kan også ske, hvis man ikke følger de instrukser samt sikkerhedsbestemmelser, flyselskabet har. Ved trusler, skader eller andre hændelser, der kan forårsage yderligere omkostninger, debiteres den ansvarlige passagerer, og en politianmeldelse kan også forekomme.

Checkmytrip.com
Vi anbefaler, at du registrerer dig på checkmytrip.com. Her kan du registrere alle dine flyrejser, checke ind hos flyselskabet, holde styr på ændringer samt forsinkelser og løbende få gode tips til din rejse.

Lokale skatter og afgifter
På nogle rejsemål kan der være lokale skatter som f.eks. indrejse- og udrejseskat samt turistskat. Disse betales kontakt ved indcheckning i lufthaven og/eller til hotellet.

Graviditet
Gravide skal fra uge 28 fremvise lægeerklæring på engelsk ved indcheckning i lufthavnen. Har du ikke en lægeerklæring, kan det medføre, at du bliver afvist på flyvningen. Fra fire uger før termin må gravide ikke flyve.
Afvigelser fra overstående regler kan forekomme hos enkelte flyselskaber, og du bedes derfor venligst undersøge dette med det respektive flyselskab.

Kun flybillet
Køber du kun en flybillet med fleksibel rejselængde, også kaldet ticket only, skal du være opmærksom på, at Apollo udelukkende formidler flybilletten fra det valgte flyselskab, og dermed ikke står som ansvarlig for flyvningens gennemførsel.